Personalia
- Leeftijd
- 70 jaar
Rijbewijs en talenkennis
Talen (spreken)
Talen (schrijven)
Rijbewijs
Wat breng ik mee?
Zo omschrijven anderen mij
Nieuwsgierig en interesse in mensen en andere culturen, plezier in het delen van kennis en mensen wegwijs maken, leergierig, positieve levensinstelling, evenwichtig, rustig, geduldig en duidelijk in grenzen aangeven, vanuit mensenkennis overwicht en overzicht behoudend, betrouwbaar, goed kunnen luisteren
Mijn huidige situatie
Werkervaring
2014 tot heden Quality Communication Nunspeet: geven van Nederlands als tweede taal. Ervaring in groepen met verschillende niveaus en leeftijden.
2013 tot heden Vluchtelingenwerk Oost Nederland Zwolle
klasseassistente (vrijwilligerswerk)
geven van taal, uitvoering geven aan programma NT2 lessen in het kader van inburgeringscursus
multiculturele communicatie
zelfstandig draaien van groepen
aanleren van de Nederlandse taal aan mensen die geen Nederlands spreken: leren horen van de verschillende klanken in onze taal, woordenschat vergroten, inzicht geven in zinsbouw
leren een adequaat antwoord te geven op eenvoudige vragen, het voeren van eenvoudige tot steeds complexere communicatie
uitleg over gewenst gedrag, oriëntatie en kennis van de Nederlandse samenleving, wijzen op normen, waarden en gebruiken in ons land
2004- 2012 De Passerel, woonvorm voor verstandelijk gehandicapte volwassenen, Epe
ambulant begeleider en persoonlijk begeleider
individuele gesprekken voeren
zorgen voor goede dossiervorming
informatie verstrekken
actief samenwerken met collega’s
schrijven van persoonlijke plannen in Word
contacten onderhouden met dagbesteding, familie, specialisten,
waarborgen van een goed woonklimaat, samen met collega’s
het maken van roosters in Excell
coachen van nieuwe collega’s
het begeleiden van mensen die zelfstandig wonen, bij taken waarbij hulp gevraagd wordt.
2003- 2004 de Twijn, school voor meervoudig gehandicapte kinderen, Zwolle
de Lelie, school voor zeer moeilijk lerende kinderen, Harderwijk
leerkracht
1999- 2003 Stichting Valentijn, school voor alleenstaande minderjarige asielzoekers, Nunspeet
leerkracht
eerste opvang aan kinderen in de leeftijd van 4 tot 6 jaar.
wennen aan de Nederlandse taal en aan het reilen en zeilen binnen een Nederlandse school zodat de overgang hiernaartoe zo soepel mogelijk verloopt.
Regelmatig rijden met een busje om de kinderen te vervoeren.
1997- 1998 Effatha, een school voor dove en slechthorende kinderen, Apeldoorn
leerkracht
overdragen van lesstof, door middel van gebarentaal.
Enkschool, een school voor kinderen met hoor- en spraakstoornissen, Zwolle
Functie: invalleerkracht
1996 Bloemensteyn, een dagactiviteitencentrum voor lichamelijk en verstandelijk
beperkte jongeren, Hattem
leerkracht
uitzoeken en schrijven van lesstof, aansluitend bij interesse leerlingen
1992- 1996 time-out wegens grootbrengen kinderen
1990- 1991 van der Reydenschool, een school voor LOM onderwijs, Epe
leerkracht en beheren van de bibliotheek
1984- 1990 time-out wegens grootbrengen kinderen
1978- 1984 Mr. H. P. van Heukelomstichting (nu Visio-noord), school meervoudig beperkte (blinde,slechtziende en verstandelijk gehandicapte) kinderen, Haren
eerst klassenassistente, daarna leerkracht
naast aanbieden van de gebruikelijke lesstof organiseren van excursies, bijvoorbeeld naar de markt, apotheek, reizen met openbaar vervoer.
Opleidingen
2008- 2012 4-jarige opleiding yogadocente, met specialisatie yoga voor verstandelijk
beperkte volwassenen. Diploma behaald
1997 Certificaat Nederlandse gebarentaal 1
1996-1997 Certificaat gebarencursus “kennismaken met gebaren”
1980 Getuigschrift “hulpverlening aan blinde en slechtziende
kinderen”/seminarium voor orthopedagogiek
1979- 1980 Speciaal onderwijs/ seminarium voor
orthopedagogiek, specialisatie moeilijk lerende kinderen. Diploma behaald
1973- 1977 Akte van bekwaamheid als volledig bevoegd onderwijzeres,
Pedagogische Academie, te Appingedam. Diploma behaald
Meer over mij
Zo besteed ik mijn vrije tijd
wandelen, yoga en meditatie, lezen, zingen en dansen
Werkgebied