Personalia
- Leeftijd
- 70 jaar
Rijbewijs en talenkennis
Talen (spreken)
Talen (schrijven)
Rijbewijs
Dit ben ik
Mijn dromen en ambities
Mag graag bezig met mijn vak, ben een retailer, die graag aan mensen mijn kennis en ervaringen overdraag. Mijn kracht zit in motiveren en het beste uit mensen te halen.
Zou nog graag bezig zijn met mijn vak, dat kan in trainingen, coaching, maar ook als tijdelijke vervanger in management. Kan goed meedenken en ben snel ingewerkt in de regels en kennis van een bedrijf.
Mijn hobby is bezig zijn met Retail, veel lezen hierover, wandelen, en gezellig museum bezoeken en oude stadjes. Ook winkelen behoort tot mijn favoriete bezigheden.
Wat breng ik mee?
Zo omschrijven anderen mij
Mijn doelstelling is om binnen de (Retail)handel mijn kennis en ervaring uit te bouwen en te delen, om samen tot hogere doelen te komen, mede door mijn ervaring en de kennis in detailhandel kan ik nog veel betekenen. Kennisoverdracht en gezamenlijk tot betere en efficiëntere resultaten te komen. Opbouwen en begeleiden van jonge of nieuwe bedrijven, zie ik ook als uitdaging. Sr. Mentor voor enkele uren per dag zou een mooie uitdaging zijn.
Zoek een uitdagende baan naast het aansturen van mijn eigen bedrijf, voor enkele uren /dagen per week.
• Ben getrouwd heb twee dochters, kleindochter en 2 kleinzonen.
• Ben in Apeldoorn geboren, 09-04-1954 en woon sinds 1991 weer in de Randstad.
• Ben erg mobiel en flexibel.
• Cv heeft al te veel historie en vraagt erom, om toegelicht te worden.
• Ben altijd op naar nieuwe uitdagingen.
• Ben secretaris in het bestuur van de Ruilwinkel Alphen aan den Rijn
sterk in motiveren en beste uit mensen te halen, sociaal bewogen, maar toch ook commercieel, goed in korte tijd tot resultaten te komen.
Mijn huidige situatie
Werkervaring
2012-Heden Ton Scholtens Retail Management
ZZP-er , advisering en agent van Woontextiel, Zitmeubelen, Asian Lifestyle producten.
In 2012 ben ik officieel gestart om een eigen bedrijfje op te bouwen, o.a. met agenturen en advisering. Ik ben in contact gekomen met Nederlandse ondernemers die winkels in Nederland willen aanvangen, deze heb ik geadviseerd, plannen gemaakt, handboeken en eerst pand voor eigen filiaal gezocht, deze is sinds eind september open in Breda. Helaas hebben we Breda gesloten en hebben we nu een shop in shop in Capelle aan den IJssel en Duiven , die ik in beheer heb, ook voor mijn textiel en meubelen heb ik daar een eigen shop in shop.
Daarnaast heb ik een agentschap opgebouwd voor Duits Textielmerk, waarvan er nu ruim 80 detaillisten zijn aangesloten, gezien de tijd een moeilijke en zware klus.
Momenteel kan ik daar niet van leven. Groei gaat veel langer duren dan gepland. Ben gestart met sub agenten, zodat ik meer kan concentreren op andere zaken.
Ook voor een Nederlands fabricaat meubelen ben ik bezig, zowel voor Nederland als uitrollen naar Europa, momenteel zijn we bezig om agenten aan te sluiten in Duitsland en Italië. Duitsland gaan we dan doen onder een eigen label van een van de agenten.
We hebben een eigen showroom op de Trade Mart en de Woonindustrie (HTC), waar al onze producten staan. De showroom en de shop in shop behoren tot mijn bedrijfsactiviteiten.
Heb een complete Shop in Shop ontwikkelt voor The Bodhi, zowel in vorm als artikel niveau, dit concept wordt in 2015 in Europa uitgerold, dit besteden wij uit aan een grotere partij, ik blijf het concept/formule verder ontwikkelen en volgen, ook de aanpassingen in collectie blijf ik met de partner in Thailand doen.
In april 2015 openen we de eerste Franchise in Oosterbeek voor Asian Lifestyle.
2010-2011: Vrijwilligerswerk:
Vanaf mijn tijd dat ik zonder werk zat heb ik een sloepenwerf in Loosdrecht geadviseerd om zijn bedrijf weer op de rit te krijgen, met een bekende van mij, het financiële stuk doorgespit en opgesteld en ik heb nog het verkoopdeel geschreven.
Daarna heb ik op vrijwilligers basis een vriend geholpen een nieuwe Herenmodezaak op te bouwen, ik heb hier de indeling, inrichting en hulpmiddelen op administratief gebied gemaakt, ik heb dit een halfjaar na opening nog begeleid. Ben ook mee geweest op inkoop. Heb inkoop/verkoopplannen gemaakt en geholpen zijn budget vast te stellen voor twee jaar.
2012-heden:
Secretaris van de Ruilwinkel, als vrijwilliger in het bestuur.
2009-2010 Riviera Maison Aalsmeer
Retailmanager Europa
• Verantwoordelijk voor de opbouw van een Retailorganisatie.
• Lid van MT
• Omzetten en kosten beter in beeld gebracht, d.m.v. rapportages.
Resultaten zijn hierdoor verbeterd met een stijging van ruim 15%
• Planningssysteem ingebracht, rapportages van de winkels ingevoerd.
• In oktober 2009, ons eerste Duitse filiaal geopend. Voorbereidingen getroffen voor 2e filiaal in Düsseldorf.
• Filiaal in Rotterdam Alexandrium vergroot en toegankelijker gemaakt, hierdoor is de omzet sterk verhoogd, mede door betere zichtbaarheid en door duidelijke presentatie en meer te kunnen laten zien.
• Meer communicatie tussen winkels en Hoofdkantoor opgebouwd.
• Begeleiding en training bedrijfsleiders en assistenten, leren omgaan met leidinggeven, rapporteren, motiveren, kosten beheersing.
• Verantwoordelijk voor de Franchise winkels en zorgen voor uitbereiding van de Franchise winkels in Nederland en eerste in Buitenland
2000-2009 Leen Bakker Nederland Raamsdonksveer
Rayonmanager Noord-Holland en Utrecht
• Leiding geven aan 18 winkels
• Rapporteerde aan directie
• Verantwoordelijk voor de omzet/kosten en controle op de winkels
• Verantwoordelijk voor P&O in de winkels, tot 2008, toen kwam er weer een P&O afdeling.
• Mede verantwoordelijk voor presentatie en advies aan inkoop Textiel en
Slapen. (linking pin)
• Planningssysteem gebouwd voor personeel en loonkosten.
• Verantwoordelijk voor trainingen, eigen klassen met ROC opgericht.
• Trainen on the job.
1994–2000 Office Centre Beverwijk/Amsterdam
Vestigingsmanager
• In 1994 eerste Office Centre buiten de Makro geopend in Beverwijk
• Verantwoordelijk voor gehele vestiging, rapporteren aan directie.
• Hier een groei doorgemaakt, na een jaar draaiden we break even
• Grote accounts binnen gehaald, o.a. Hoogovens (CORUS)
• Na succes Beverwijk overgeplaatst naar de grootste Office Centre, Amsterdam Zuid-Oost.
• Hier het succes verder door gezet, verantwoordelijk voor meer dan 80 mensen.
• Winkel voorbereid op verruiming met 1000 m²
• Toen alles liep werd de uitdaging wat minder en ben ik verder gaan kijken, mede door de overname die toen heel onzeker was.
1993–1994 Jan Zeeman Textiel BV Alphen aan den Rijn
Rayonmanager
• Hier ben ik gestart met een samengesteld Rayon van mindere winkels, deze weer opgebouwd tot een groeiend Rayon en van de 19e plaats naar de derde gestegen.
• Opzet zou zijn dat ik verkoopleider Duitsland zou worden, maar door directiewissel werden de plannen anders ingevuld en was mijn baan voorbij.
• Veel gedaan aan begeleiding, omzet en kosten bewust maken, leren hoe je met dezelfde middelen, maar door andere benadering, toch meer omzet kan maken, dit is goed gelukt.
1991-1993 Wickes Bouwmarkten Den-Haag
Bedrijfsleider
• Hier ben ik gevraagd door de directie om kritisch te kijken wat er verbeterd kan worden, wat er gemist wordt en hoe men meer op de
huidige markt kon inspelen.
• Heb hier meerdere zaken op poten gezet, waaronder service gerichte zaken, zoals zagen, verhuur en openstelling.
• Seizoenshows en demo’s opgezet, omzet kwam hierdoor gemiddeld met 15% boven de vergelijkbare winkels uit, echter het werd niet overal gedragen.
1990-1991 Scholtens Management Consultent Enschede
Zelfstandig Ondernemer
• Op verzoek van Duits bedrijf ASKO, dochter van Metro AG, gevraagd om samen met oud directeur vorige werkgever, SB-Markten door te lichten.
• Hebben hier vrij snel succes geboekt en hierdoor was de opdracht krap een jaar.
• Zelfde tijd heb ik detailhandels bedrijf met verschillende mode zaken doorgelicht, ik was daar interim commercieel directeur, hier meerdere fraude gevoelige zaken aan het licht gebracht, getracht er een organisatie van te maken, kwam er achter dat de eigenaar hele andere bedoelingen had met deze winkels en heb de opdracht terug gegeven.
1989–1990 Adler Bekleidung AG Haibach(D)/Amsterdam
Vestigingsmanager/ Assistent Interim directeur
• In Nederland wilde Adler starten met drie grote mode zaken in de grote van 3000 tot 5000 m², hierbij ben ik vanaf het begin betrokken geweest.
• Mijn taken waren, inkoop en maat tabellen maken voor inkoop Duitsland.
• Inkoop begeleiden en adviseren tijdens de inkoop, over de Hollandse markt.
• Trainen en begeleiden van nieuw personeel, die stage liepen in verschillende Duitse winkels, begeleiden op de stageplaats en een maal per maand twee dagen in Nederland gezamenlijk.
• Begeleiden van (ver)bouw nieuwe winkels en onderhoud met aannemers.
• Rapporteren aan de Duitse directie.
• Wekelijks inkoop overleg de Duitse inkopers.
• Nieuwe winkel opgezet in Kempten (D), dit doordat Nederland stopte n.a.v. val van de muur.
• Out-Placement gedaan voor de 16 medewerkers, die toen in dienst waren, allen Managers.
1985–1989 Vroom & Dreesmann BV Enschede
Verkoopmanager
• In aanvang, eerste jaar verantwoordelijk voor de seizoen afdelingen
• Na de reorganisatie in 1986 werd ik overgeplaatst naar de mode vloer, deze werd in de nieuwe stijl en men wilden hier alleen met vakmensen werken, mijn achtergrond was mode.
• Zowel van de seizoen als van de modeafdelingen hebben we altijd een succes kunnen maken en boeken.
• Was ook verantwoordelijk voor het begeleiden van de MKO-ers en de stagiaires, gaf ook gastlessen op, wat we nu ROC noemen, EST.
1980–1985 MIRO (AHOLD) Zutphen
Afdelingsmanager
• Verantwoordelijk voor de afdelingen Heren-Dames-Kindermode, Schoenen en Doe het zelf.
• Hier veel succes gemaakt met de presentatienormen te veranderen, mode werd gepresenteerd als een supermarkt, hier verandering ingebracht, dit in boekvorm gegoten en gepresenteerd in Zaandam, vervolgens is dit uitgerold naar de andere winkels. Omzet steeg hierdoor met meer dan 50%.
• In 1985 was mijn promotie in volle gang, men was al met huisvesting bezig in Nijmegen, toen deze plots stop gezet werd, reden was, MIRO gaat stoppen, voor mij een reden om rond te gaan kijken, erg jammer.
1975–1980 Brons Textiel Den-Haag
Filiaalmanager
• Was hier verantwoordelijk voor filiaal in Den-Haag, Paul Krugerstraat, heb hier een mooi resultaat neergezet, en de gesloten winkel met vaste looproute bedacht, die je nu nog steeds ziet bij Zeeman.
• Gestart als ambulant, om fraude zaken op te sporen en op te lossen, dit heb ik een jaar gedaan, daarna heb ik mijn eigen winkel gekregen
1973–1975 Rabat mode ) Lisse
Bedrijfsleider
• Verantwoordelijk voor meerdere filialen van een Herenmode keten. winkel was eigendom van kostuumfabrikant Crone uit Dordrecht.
• Naast Lisse deed ik ook Emmen en Zaandam, dat betekende dat als ik in de ene winkel was de andere dicht moest, of zorgen dat ik er tijdelijk iemand heen kreeg.
• Winkels hadden helaas geen toekomst en moest ik naar wat anders uitkijken.
1970-1973 Hollenkamp Apeldoorn
Verkoper
• Gestart als leerling verkoper en zo doorgegroeid tot eerste verkoper.
• Gestart op de accessoires afdeling, stropdassen, overhemden, toen kinderafdeling en later de boetiek, mode voor de jongere.
•
Opleidingen
1966–1970 Mulo Apeldoorn/Nijmegen
• Verder heb ik de volgende training en opleidingen tijdens mijn werk doorlopen:
• Detex A en B1 tot 4
• Middel Management bij IBW
• Planning en kosten beheersing bij AHOLD
• Sociale vaardigheden
• Feedback geven 2010
• Duits bij Goethe Amsterdam
• En nog vele trainingen bij diverse werkgevers.o.axcel, Word Power Point
Meer over mij
Zo besteed ik mijn vrije tijd
Lezen over bedrijfsleven, kennis delen met anderen, graag met anderen van gedachten wisselen over deze zaken.
• Interesses op werkgebied liggen vooral in de mode en woonbranche, echter ben ik ook in de grotere zaken geïnteresseerd als er maar uitdagingen zijn, mijn tijd bij Office Centre was ook erg leerzaam.
• Cultuur en wandelen zijn ook bezigheden die ik graag doe.
• Computer en cijfermatig zaken berekenen en ontwikkelen.
• Werk en denkniveau HBO