Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Henk Hiemstra

Henk Hiemstra

Leerkracht BaO

Personalia

Leeftijd
64 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Fries
  • Nederlands
Talen (schrijven)
  • Fries
  • Nederlands
Rijbewijs
  • B - Personenauto
  • E - Aanhanger

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

Anderen begeleiden
Leiding geven
Samenwerken en...
Betrouwbaar en eerlijk...
Teaching

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • opleidingscoördinator
Sector(en):
  • Onderwijs
Carrièreniveau:
  • Ervaren
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

Werkgevers: huidig
Leerkracht (invalpool) bij Penta Primair, PCBO Dongeradeel, VCBO Kollumerland, PCBO Anjum november 2012 – heden.
Bij Seniorweb Noord-oost Friesland cursusleider in 2012 en 2013.

De Wingerd, Damwoude school voor SO en VSO aan zeer moeilijk lerenden. SGSO Drachten.
Intern begeleider, augustus 2004 tot juni 2012.

Hier heb ik mijn bijdrage mogen leveren door de invoering van nieuwe methoden te begeleiden, zoals de ontwikkeling van een nieuwe rekenlijn afgestemd op de indicatiecriteria voor ZML leerlingen, geïntegreerd met het principe van Levend Leren. Samen met de leerkrachten hebben we beschreven aan welke kwaliteiten deze lessen moeten voldoen met behulp van Werken met Kwaliteitskaarten (WMK-EC). Dit heeft o.a. geleid tot een nieuwe planning in de lesroosters en verbetering van het instructiemodel en betere prestaties van de leerlingen.

In het VSO heb ik de reorganisatie begeleid van de nieuwe inrichting van het gehele onderwijs aan 12 tot 20 jarigen met hierin meer afstemming op het uitstroomperspectief van de ZML leerling.
We hebben nieuwe vakken en lesmaterialen een plaats gegeven in een nieuwe organisatorische opzet die meer lijkt op het reguliere VO, waarbij de leerlingen een eigen rooster krijgen en van meerdere docenten les krijgen. Ik heb hier de roosters voor gemaakt m.b.v. Masterplan van Magister.

Ook heb ik de invoering van digitale schoolborden op De Wingerd begeleid in samenwerking met CeDin. Als proef hebben we 3 Activboards geplaatst, in elke afdeling van de school één en gekeken of dit een meerwaarde voor onze ZML leerling heeft. Naar aanleiding van onze bevindingen zijn er later op bestuursniveau voor de Wingerd en ook de andere scholen van SGSO meerdere Activboards en touchscreen-TV schermen aangeschaft. Daarnaast heb ik lichte beheerstaken samen met het ICT bedrijf uitgevoerd.

Bij deze schoolverbeteringsactiviteiten (ook t.b.v.de Inspectie) gebruiken we de instrumenten zoals Schoolplan, Kwaliteitsprofiel, WMK kwaliteitskaarten, Jaarplan, stappenplannen en jaarverslag.
In de leerlingenzorg heb ik veel gesprekken met leerkrachten gevoerd in probleembesprekingen, groepsbesprekingen en handelingsplanbesprekingen. Daarnaast hebben we ook regelmatig overleg in het zorgteam met pedagogen, schoolmaatschappelijk werk en schoolarts. 

Vereniging voor PCBSO Dantumadeel oktober 1981 tot augustus 2004.
C.B.S. De Wel, Broeksterwoude

Als groepsleerkracht heb ik hier in diverse groepen (3 t/m 8) les gegeven. Het voordeel van werken in deze verschillende groepen heeft mij het belang geleerd van een goede pedagogische en didactische afstemming binnen de school. De leerlingen profiteren van de structuur en kwaliteit die hen in de schoolloopbaan geboden wordt. We zijn vooral met zelfstandig werken, werken met (week)taken en de toepassingen van ICT bezig geweest. Hier stonden ook een aantal basisprincipes van Dalton, zoals vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid en samenwerken centraal.
Natuurlijk waren ook de ontwikkeling van de doorgaande leerlijn en invoering van nieuwe methoden en middelen regelmatig onderdeel van de ontwikkeling in de sinds 1985 ontstane basisschool.

Ik heb als Remedial Teacher veel leerlingen mogen begeleiden bij het overwinnen van hun lees en rekenproblemen en als Coördinator Interne leerlingenzorg (IB) heb ik vanaf 1996 tot 2004 inhoud mogen geven aan deze toen nieuwe taak. De cyclus leerlingenzorg moest inhoud en structuur krijgen. Instrumenten zoals het leerlingvolgsysteem, toetskalender, leerlingbespreking en ook externe contacten met (GCO/CeDIN) Schoolbegeleiding en het SBO en SO (via de lgf-regeling) hebben onder mijn leiding een plaats gekregen in de school. Ook in de invoering van het Piramideproject en de samenwerking met de Peuterspeelzaal heb ik mijn bijdrage mogen leveren.

Als ICT coördinator heb ik mij vooral gericht op de inhoudelijke kant. Hoe kan ICT een plaats krijgen binnen het onderwijsaanbod en ook de leerlingenzorg. Leerkrachten laten ervaren dat het gebruik van ICT toepassingen leerlingen en zij ook zelf profiteren is zeer inspirerend. Vooral in die beginperiode leerkrachten helpen bij het overwinnen van ‘ICT drempelvrees’ gaf veel voldoening. De technische inrichting werd door ouders werkzaam in de ICT verzorgd, daarin hebben we regelmatig afstemmingsoverleg gehad. Ik heb op deze manier veel affiniteit met ICT aspecten in het onderwijs gekregen.

Opleidingen

Basiscursus Masterplan Magister (2010)
Cursus Activ Primary Activboard (2010)
Rekenen en het Directe instructiemodel (2008 2009)
Interne Begeleiding, organisatie en verandering (2007)
Basiscursus Autisme (2005)
Basiscursus OVM (2004)
Kinderen met speciale rechten (ADHD/PDDNOS) (2003)
Coaching door Intern Begeleiders (2001)
Diverse cursussen gericht op onderwijs, o.a. P.D.O. Cursussen, Cursussen voor kinderen met leermoeilijkheden (1998-1999)
Intern Begeleider Leerlingenzorg (1997)
Pedagogische Academie (1981)
H.A.V.O. (1978)
M.A.V.O. (1976)

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

muziek, geluidstechnicus bij Gospelband Sozo
Biljarten, vissen, films, drummen, computers.

Werkgebied

  • Kollumerzwaag 25km
Talentcard®