Personalia
- Leeftijd
- 69 jaar
Rijbewijs en talenkennis
Dit ben ik
Mijn dromen en ambities
Ervaringsgebieden
Onderwijs Ik ben vanaf 1982 tot 2009 werkzaam geweest in het onderwijs, voornamelijk basisonderwijs, maar ik heb ook een aantal jaren in het speciaal en voortgezet onderwijs gewerkt. (de Robijn, Simon van Hasseltschool) Sinds 2010 werk ik als invalleerkracht in het (V)SO in Noord Nederland, bij Renn4.
Mijn sterkste kant hierbij is de begeleiding van kinderen die extra aandacht nodig hebben, zowel op didactisch als sociaal pedagogisch gebied.
Muziek Ik speel gitaar en schrijf mijn eigen liedjes. Nog niet voor een publiek veel groter dan mijn eigen huiselijke kring, maar wie weet.
Voor mijn leerlingen heb ik in de loop der jaren een stuk of 20 musicals geschreven als afscheidsvoorstelling voor groep 8. Daarnaast ook heel veel kortere toneelstukken en liedjes voor voorstellingen op school.
Ik heb de afgelopen 15 jaar gezongen in het mannenkoor Gruno uit de stad Groningen. Dit koor zingt een voornamelijk klassiek repertoire. Nu zing ik sinds een aantal jaar bij een ander koor, KUG in mijn eigen dorp Zuidhorn. Dit koor zingt een modern repertoire van voor mannenkoor bewerkte popmuziek.
Entertainment Naast optredens met het koor en mijn eigen kampvuur optredens met gitaar, heb ik ook altijd zelf een rol gespeeld in mijn toneelstukken en musicals. Ik ben sinds een aantal jaar actief bij de toneelvereniging in mijn dorp.
Bij het koor heb ik jarenlang voor het nieuwjaarsfeest samen met een vriend prachtige stukken geschreven en gepresenteerd. Onze eigen manier om een overzicht van het afgelopen jaar te presenteren. Soms maakten we hier een multimedia show van, maar we hebben ook toneelstukjes gedaan, een schimmenspel, muziek, en altijd grote verkleedpartijen.
Ook bij optredens heb ik een aantal keren de presentatie verzorgd.
Begeleiding Zowel van kinderen als van volwassenen. Natuurlijk op educatief gebied, maar ook op andere terreinen. Op school heb ik altijd veel stagiaires gehad, meestal van de PABO, maar ook een enkele keer van de opleiding voor klassen- of onderwijsassistent. Ook kwamen oud leerlingen vaak bij mij terug om voor hun HAVO of VMBO een aantal dagen een soort snuffelstage bij mij te lopen.
Al deze stagiaires heb ik begeleid vanuit het standpunt dat ook zij moeten leren in een praktijksituatie hun eigen waarden zo goed mogelijk vorm te geven. Deels door voorbeeld, maar meer nog door observatie van hun handelen en het nabespreken daarvan. Door het stellen van kritische gerichte vragen leer ik hen te ontdekken hoe hun handelen verbeterd kan worden.
Daarnaast heb ik als bestuurder van zowel mijn koor als sportvereniging veel te maken gehad met de begeleiding van de mensen die in een commissie het werk moeten doen. Ook coaches en trainers heb ik veel begeleid bij het samenstellen van een goed en sterk team in de sport.
Organisatie Op schoolniveau heb ik naast het gewone lesprogramma veel ervaring opgedaan met de organisatie van bijzondere activiteiten, zoals werkweken, excursies, gastlessen en natuurlijk de al eerder genoemde voorstellingen.
Ook heb ik erg veel projecten opgezet voor mijn groepen en soms voor de hele school. Enkele voorbeelden van deze projecten: wonen in je eigen dorp, verslaving, rechten van het kind, oude Groninger kerken, indianen, schoon drinkwater, islam, veilig fietsen naar de stad, verkiezingen, gezonde voeding en uilen. Dit is slechts een klein overzichtje.
Bij Gruno heb ik ook veel bestuurswerk en organisatorische functies bekleed. Onder andere was ik voorzitter van de commissie die festiviteiten voor het 150 jarig bestaan van het koor in 2003 organiseerde.
Bij mijn sportclub heb ik een wezenlijke bijdrage geleverd aan een aantal meerdaagse toernooien, lustrumfeesten, regionale selectie wedstrijden en buitenlandse toernooireizen.
Bij het koor naast de bestuurswerkzaamheden, ben ik betrokken geweest bij de al eerder genoemde feestelijkheden voor het 150 jarig bestaan, maar ook bij concertreizen, optredens en interne feesten voor leden, familie en sponsors.
Wat breng ik mee?
Zo omschrijven anderen mij
Mijn missie in mijn werk is kernachtig samen gevat:
Betrokkenheid bewust maken, stimuleren en presenteren bij groepen kinderen en jongeren.
Dit heb ik als leraar altijd gedaan, maar ook in mijn andere hieronder beschreven ervaringsgebieden is dit voor mij altijd de motor geweest voor al mijn handelen.
Mijn doelgroep blijven kinderen / jongeren. Niet noodzakelijk in schoolverband en niet vanuit een situatie waarin ik onderwijs geef. Wel in groepen. Kinderen vanaf een jaar of 6 / 7 tot plm 20. Oud genoeg om standpunten te begrijpen, om de wereld en sociale relaties een beetje te kunnen herkennen en inschatten. Jong genoeg om nog echt bewust te willen worden van hun eigen plaats en gedrag.
eigenschappen: flexibel, eerlijk, betrokken,
Mijn huidige situatie
Werkervaring
Huidige werkgever Renn4, SO en VSO scholen in Noord Nederland
2001 – 2010 Voor SOOZ gewerkt op OBS de Toermalijn, Den Horn. Freinetschool.
1989 – 2001 OBS Annie M.G. Schmidt, gemeente Groningen. (voorheen John F. Kennedyschool) Jenaplanschool in een achterstandswijk.
1986 – 1989 Simon van Hasselt school, VSO-LOM een deel van de week, de rest op onderstaande school.
1983- 1990 Leerkracht SO, de Robijn (tegenwoordig Bekenkampschool locatie Travertijn) Wisselende taken: groepsleerkracht, vakleerkracht techniek, vakleerkracht muziek, RT.
Daarvoor • AMRO bank, baliemedewerker
• Sociale dienst Ferwerd, sociaal dienstverlener
• Vrijwilligerswerk op scholen, bij kindervakanties, in de ouderenzorg
Opleidingen
Pabo, toen nog P.A. Lerarenopleiding basisonderwijs 1982
Meer over mij
Zo besteed ik mijn vrije tijd
Muziek - actief (koor, zingen, gitaar)
Muziek - passief (concertbezoek)
Motorrijden
Toneel - spelen en schrijven
Werkgebied