Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Gonny Feenstra

Gonny Feenstra

mediator met specialisatie familiezaken en arbeid/ coachend procesbegeleider

Personalia

Leeftijd
63 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Nederlands
  • Engels
  • Frans
Talen (schrijven)
  • Nederlands
Rijbewijs
  • B - Personenauto
  • E - Aanhanger
  • AM - Brommer en scooter

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

Mijn affiniteit en drive ligt bij innovatie, bijvoorbeeld nu de hele structuur voor (jeugd)zorg wordt veranderd.
Graag zou ik vanuit mijn inhoudelijke kennis (35 jaar jeugdzorg) en mijn capaciteiten als coachend procesbegeleider een baan hebben hierin.
Dat kan in loondienst en dat kan onder mijn ZZP profiel.

Een andere mogelijkheid is een baan in procesbegeleiding van bv teamwerken, minder vergaderen, komen tot effectief en tevreden werken maar ook zaken als exit en andere moeilijke besluiten ronde individuele werknemer.

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

Na de middelbare school HAVO heb ik de keuze moeten maken tussen twee richtingen waar mijn voorkeur
toen naar uitging.
Enerzijds een sociale opleiding en anderzijds een beleid/zakelijke richting.
Gelukkig heb ik in de jaren die volgden daar steeds meer een combinatie van kunnen maken.
Zowel in opleidingen als in het werk zelf.

Ik ben nu 35 jaar werkzaam en combineer die twee gebieden nog altijd.
Tot oktober 2013 combineerde ik mijn werk in loondienst met een
eigen praktijk als vrijgevestigd mediator familiezaken en arbeid-proces-verandering.
Sinds die tijd werk ik volledig vanuit mijn eigen praktijk (ZZP).
In mijn huidige werkweek is ruimte voor een opdracht zoals u die aanbiedt.




Capaciteiten die door managers en collega’s over mij worden aangegeven zijn:
• Analytisch denkvermogen,
• Planmatig en gestructureerd werken,
• Energiek en doorzettingsvermogen,
• Goede communicatieve eigenschappen op meerdere niveaus,
 Intern
 Extern naar samenwerkende organisaties
• Project matig ontwikkelen van werkwijzen en samenwerkingsvormen (intern en extern)
• Het begeleiden, bijscholen en enthousiasmeren van collega’s,
• Met cliënten samen kijken naar problemen en beleving van problemen en daarmee hun eigen vermogen om te veranderen als uitgangspunt nemen.
• Betrekken van degenen die het betreft, samen kijken naar gewenst resultaat,
• Initiatief nemen en bespreekbaar maken van lastige situaties binnen gezinnen,
• Initiatief nemen naar cliënten die (in eerste instantie) geen zorg wensen.

Mijn huidige situatie

Sector(en):
  • Overheid
Carrièreniveau:
  • Leidinggevend
Beschikbaar vanaf:
  • Binnen 1 maand

Werkervaring

Relevante werkervaringen :

*Medisch kleuterdagverblijf 1983-1990 (Utrecht)
Individuele begeleiding van de geplaatste kinderen
Ouderbegeleiding in de thuissituatie
Schrijven van handelingsplannen en rapporten met betrekking tot de clienten.

* Projectcoördinator 1990 tot 1995 (Flevoland) Stichting begeleid wonen 17-23 jaar
Doelgroep is jeugdigen met een psychiatrische component en hen begeleiden in zelfstandig wonen.
Als coördinator van de stichting was ik belast met de gehele dagelijkse leiding.
-Overleg met locale en provinciale overheden,
-Samenwerking met de overige zorgverleners,
-Buurtoverleg en derden als de woningstichtingen.

In 1994 ben ik als coördinator steeds direct betrokken geweest bij het oprichten van het Bureau Jeugdzorg in Flevoland.
De besprekingen met de betrokken overheden en met alle zorgaanbieders.
Toentertijd was de provincie Flevoland de pilot-provincie en stond zo ook als voorbeeld voor de overige provincies die in de jaren daarna hetzelfde veranderingsproces aangingen.
De visie toen was dat door schaalvergroting en betere taakverdeling een meer efficiënt product Jeugdzorg zou ontstaan.
Vanuit de visie zo snel, zo kort en zo dicht mogelijk bij de omgeving van het kind en het gezin.



* Ambulant (jeugd)hulpverlener (bij Bureau Jeugdzorg) 1995 tot 1997 (Flevoland)
1997 tot 2009 (Apeldoorn)

* Procesbegeleiding en coördinator “Zorgsignalen van Derden” 2005 tot 2009 (Apeldoorn)
Binnen het Bureau Jeugdzorg regio Apeldoorn/Zutphen ben ik de portefeuille gekregen voor het werkproces
Van augustus 2005 tot begin 2009 heb ik deze functie en taak uitgevoerd.
Dit werkproces had haar kaders vanuit de wet jeugdhulpverlening en het was mijn taak daar een regionaal beleid op te ontwikkelen en de implementatie te verzorgen. Zowel intern als extern.
Met ingang van januari 2006 is die ontwikkeling en implementatie ingezet.
Naast het beleidsmatige deel ben ik ook actief in de uitvoering.
Dat heeft de samenwerking met ook anders instanties als AMK, AMW en politie en scholen geïntensiveerd.

De wijze waarop nu regionaal de functie steunpunt huiselijk geweld vorm wordt gegeven is ook voortvloeiend uit de opzet van toen.

* Jeugdbeschermer (gezinsvoogd en voordij) (bij Bureau Jeugdzorg) begin 2009 tot oktober 2013
Intern is mij gevraagd de overstap te maken naar de afdeling jeugdbescherming en ik heb dat gedaan.
Mijn competenties en werkwijze zijn de reden geweest mij voor die functie te vragen.
Mijn case-load JHV bestond al grotendeels uit die doelgroep waarbij eerder gesproken wordt over bemoeizorg dan “hulpvraag”.
Naast de directe competenties die de functie JB vergt heb ik veel kennis en kunde op gebied van scheiding en omgang in complexere situaties.






* Projectleider “Tuinen van Zuidbroek” in 2007 (als ZZP)
Vanuit mijn vrij gevestigde praktijk heeft men mij gevraagd dit project te coördineren;
Doel was dat er een dagbestedingproject voor gehandicapten zou komen in Apeldoorn.
Er moest hiervoor worden samengewerkt tussen verschillende zorgaanbieders binnen de gehandicaptenzorg
en de gemeentelijke overheid.
Er hebben een viertal bijeenkomsten plaatsgevonden waar ik als projectleider bij betrokken was.
Samen de zorgaanbieders en de projectgroep waren we inhoudelijk al een eind op wegnaar realisatie van het doel.
Helaas is de subsidie niet toegekend en zijn de werkzaamheden verder gestaakt.
De gemeente Apeldoorn kon geen geld vrijmaken voor de aankoop van de grond.

* Mediator algemeen en specialisatie familiezaken
Na mijn opleiding bij het centrum voor conflicthantering in Haarlem in 2002 heb ik het initiatief genomen om een praktijk als vrij gevestigd mediator te starten.
Verreweg de meest geschillen waarvoor ik als mediator wordt benaderd hebben betrekking op familiezaken.
Dat kan zijn het echtscheidingstraject als geheel maar ook een geschil wat zich later voordoet, vrijwel altijd een geschil op het gebied van ouderschap. (www.echtscheidingshulp.nl)

Sinds december 2012 ben ik als registermediator ook aangesloten bij de Raad voor de Rechtsbijstand en de rechtbanken.
Het is al enige malen voorgekomen dat ik op verwijzing van het AMK, juridisch loket of de rechtbank optreed als mediator in zaken waar het huiselijk geweld een groot aandeel is.

In april 2014 heb ik een aanvullende opleiding gedaan tot specialisatie voor zaken in arbeid.
Dat behelst procesbegeleiding voor interne teamsamenwerking tot het als mediator begeleiden van een ontslagverzoek en exitovereenkomst.

* Vanaf medio 2012 is mede met het vooruitzicht op de transitie van de jeugdzorg binnen BJZG gestart met een pilot : "werken als zelfverantwoordelijke teams".

Deze pilot is aangestuurd door de HAN (Nijmegen).
Er zijn meerdere dagdelen en dagen georganiseerd waar de betrokken teams zich enthousiast hebben ingezet om te komen tot een andere structuur van werken en delen van verantwoordelijkheden.
Daaronder valt ook het implementeren van het werken vanuit huis of andere locaties dan het vaste kantoor.
Veel aandacht is besteed aan de ontwikkeling van 1 plan (op maat) voor 1 gezin (en haar leden) en de wijze waarop samenwerken , intern en extern, dan gerealiseerd kan worden.
Met in gedachten steeds ook het vooruitzicht op de veranderingen binnen de organisatie van de jeugdzorg :
"Hoe kunnen de huidige specialisten die nu werken vanuit de bureaus jeugdzorg hun expertise "verkopen"aan de nieuwe budgethouders."
Ik ben door mijn collega's van het betrokken team gevraagd voortrekker te zijn op basis van mijn capaciteiten.


2013-2014
Workshop en training ontwikkeld over de methodiek van oplossingsgericht werken.
- Voor het NMV FAMILIE MEDIATORS
- Voor Hogeschool Saxion studenten recht (module mediation)

2014 tot heden lid bestuur tennisvereniging
Functie: interne en externe communicatie.


2014 tot heden initiator en procesbegeleider maatschappelijke betrokkenheid Apeldoorn.

Aangestuurd door de gevraagde maatschappelijke ontwikkeling waarin de burgers en organisaties meer betrokken met elkaar samenwerken.
Apeldoorn kent meerdere instellingen die clienten met een beperking een dagbesteding bieden.
Voor een deel van de doelgroep is het ook een doel dat zij kunnen instromen naar een reguliere baan.
Meerdere projecten waar mensen met een handicap werken zijn juist bedoeld vrij toegankelijk te zijn voor het publiek.
Denk aan horeca gelegenheden maar ook winkeltjes met gemaakte producten.
Vanuit mijn kennis en kunde ben ik bestuurslid van de grootste tennisvereniging van Apeldoorn.
Interne en externe communicatie is mijn functie.
Vanuit die functie heb ik het initiatief genomen om verbinding te leggen tussen de vereniging en deze instellingen en ook tussen de instellingen onderling.
Vaak is er overlap in hetgeen zijn bieden (intern en extern).
Waar zij zichzelf niet mogen promoten kan dit door samenwerking n door het podium wat de tennisvereniging nu biedt wel.
Het plan is door mij geschreven vanuit de input van de diverse medewerkers/ managers.
Doel is meer bekendheid bij het grotere publiek.
Momenteel wordt gewerkt aan een fietskaart waarop alle voor het publiek toegankelijke projecten worden genoemd.
De tennisvereniging neemt producten af en huurt voor verschillende werkzaamheden nu de diensten in.
( verzorgen drukwerk, inkoop prijzen voor toernooien, tuinonderhoud enz)

Dit plan is opgezet vanuit de nieuwe stijl van benadering zorg en behoefte.

Opleidingen

Genoten opleidingen/diploma’s

HAVO 1979 Castricum

Middenstanddiploma op basis van cijfers van HAVO diploma
(wiskunde, economie, handelswetenschappen en recht)

HBO-Jeugdwelzijnswerk 1983 Amsterdam

Effectief Onderhandelen 1985 Volksuniversiteit Amstelveen

PR en communicatie 1991 HEAO Hoorn

Personeelsmanagement 1991 HEAO Hoorn

Mediation (post HBO) 2002 Centrum voor Conflicthantering Haarlem
Algemeen mediator

Specialisatie Familiezaken, sinds 2012 aangesloten bij de raad voor rechtsbijstand en het juridisch loket

Specialisatie Arbeidsmediator , april 2014


Ontwikkelingspsychologie en kinder- en jeugdpsychopathologie 2008
post HBO opleiding van de RINO groep

Functiescholing Jeugdbeschermer 2009 intern bij BJZ Gelderland

Deltatraining jeugdbeschermer 2010 intern bij BJZ Gelderland

Oplossingsgericht werken 2011 intern bij BJZ Gelderland + diverse vervolgcursusdagen

Methode Voogdij 2012 intern bij BJZ Gelderland


Gevolgde relevante trainingen :

Methodiek kort ambulante begeleiding voor gezinssystemen 2002

Omgaan met agressie en lastige klanten 2-dagen Instituut voor Psychotrauma september 2003

Vervolgtraining omgaan met agressie en lastige klanten 1dag Instituut voor Psychotrauma april 2006

Supervisie genoten in 2005

Mediation en NLP bij Vink Support november 2007

Methodiek oplossingsgericht werken gevolgd 2012-2013

Intervisiegroep vanuit NMV afdeling familie mediators 2010 tot heden

Intervisie groep vanuit NMI afdeling arbeid mediation 2014 tot heden

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

Buitensport, Tennis, MTB,Zeilen, Skieen

Cultuur als fiim(huis), schouwburg , voorstellingen overig

Filosofie bij o.m. Humanitas

Werkgebied

  • Apeldoorn 50km
Talentcard®