Personalia
- Leeftijd
- 59 jaar
Rijbewijs en talenkennis
Talen (spreken)
Talen (schrijven)
Rijbewijs
Wat breng ik mee?
Zo omschrijven anderen mij
Dienstverlenende en klantgerichte doorzetter, gericht op samenwerken met oog voor kwalitatief resultaat. Creëert een harmonieus team van gemotiveerde medewerkers die aansprekende resultaten realiseren. People manager die graag verantwoordelijkheid draagt voor meerdere disciplines (Finance, ICT, Facility Management, HR). Ervaring met diverse cultuurveranderings- en verbeteringstrajecten alsmede beleidsontwikkeling en -implementatie.
Kenmerkend voor managementwerkwijze is het triple-V principe: vernieuwend, verfrissend en verbindend. Zoekt namelijk constant naar (proces)verbeteringen waarbij pro-actief samenwerkings-vormen worden georganiseerd. Zowel binnen de eigen afdeling alsmede binnen MT’s.
Door management ervaren als volwaardig partner in business met oog voor verbeterpotentieel en een echte teamplayer.
Mijn huidige situatie
Werkervaring
VOLUTAS (start-up)
09/2013-07/2014: manager Bedrijfsvoering (Finance & Control, HR, Facility management)
Als mede aandeelhouder verantwoordelijk voor de portefeuille Bedrijfsvoering waarbij alle facetten voor een start-up op dit gebied zijn voorbereid en uitgewerkt. Beleidsaspecten die zijn uitgewerkt zijn onder andere: HR-beleid, arbeidsovereenkomsten (vast en tijdelijk), functieprofielen, kernwaarden, stuurinformatie, financieringsaanvraag, leveranciersbeleid en huisvestingsbeleid.
Gezien de huidige economische situatie is het echter niet mogelijk gebleken om dan wel via een Financiële instelling dan wel via Private Equity de financieringsbehoefte van € 1 mln. te verwerven. Derhalve hebben we de activiteiten beëindigd.
VOLUTAS Concept
VOLUTAS biedt een dialoog marketingplatform waarmee zij als ´onafhankelijke regisseur´ een brug tussen enerzijds een consumentencollectief en anderzijds een coalitie van geselecteerde retailers slaat. Aan individuele huishoudens wordt op abonnementsbasis substantieel en structureel ´marktuniek´ voordeel geboden bij de afname van producten en diensten bij deze geselecteerde retailers.
VOLUTAS helpt huishoudens hun besteedbare inkomen te verbeteren met €1.500 tot €2.300 per jaar. Minder geld uitgeven aan de huidige, noodzakelijke kosten, waardoor er meer financiële ruimte is voor het geven van invulling aan persoonlijke wensen en doelen. VOLUTAS® biedt huishoudens dus inzicht in de werkelijke kosten en geeft vertrouwen en comfort in keuzes. VOLUTAS® biedt scherp, transparant, uniek en exclusief voordeel op zowel alledaagse als bijzondere producten door de consument zo dicht mogelijk te brengen bij de 'bron' van de producten en diensten (ketenoptimalisatie).
Rabobank Nederland (Control OAB)
01/2011-08/2013: senior business controller portfoliomanagement
Verantwoordelijk voor het professionaliseren van het portfoliomanagement binnen Rabobank Nederland vanuit controlperspectief (7 portfolio’s, > 50 programma’s met jaarbudget van € 365 miljoen). Beleid hiervoor ontwikkelt en geïmplementeerd.
Specifieke aandachtspunten en behaalde resultaten:
• Opzetten business case management: programma start alleen met gedegen business case en toetsing door control. Visie ontwikkeld en geaccordeerd tot op RvB niveau.
• Meerjarensturing en -goedkeuring van programma’s inclusief prioriteringsproces.
• Verbeteren stuurinformatie voor opdrachtgevers en directeuren langs de assen Kwaliteit, Scope, Geld, Tijd en Risico. Diverse trajecten zijn hiervoor geïnitieerd en eerste quick wins gerealiseerd (LEAN rapportageproces en meer inhoudelijke businessfocus).
• Uitwisseling met Controlafdeling op Lokale Bank (najaar 2012)
In het kader om kennis en ervaring uit te wisselen 4 maanden bij een Controlafdeling van een Lokale Bank gewerkt. Resultaten hiervan zijn een best practice qua werkwijze op de afdeling Bedrijvenadvies die wordt meegenomen voor een landelijke implementatie alsmede ICT-systeem aanpassingen ter vereenvoudiging van werkzaamheden.
06/2005-12/2010: manager management control betalen & sparen (B&S)
Verantwoordelijk voor het team management control (6 Business Controllers) binnen dit onderdeel en voor de planning- en controlcyclus in de breedste zin van het woord. In totaal met projecten erbij 15 medewerkers aangestuurd.
Specifiek behaalde resultaten:
• Bezetting kwalitatief op orde gebracht (uitstroom, doorstroom, instroom, opleiding) en ontwikkeld tot Business Controllers die fungeren als volwaardig sparringpartner.
• Nieuw kostprijsberekeningsmodel opgesteld en dient als ‘first in line’ project voor Rabobank Nederland (gedelegeerd opdrachtgever namens directeur B&S).
• In kader SOX een automatische workflow opgezet voor plausibiliteitscontrole van de factuur van Equens (€ 50 miljoen op jaarbasis). Hiermee gezorgd voor In Control zijn.
• Financieel handboek leidinggevenden opgezet.
• Integraal prognosemodel met inzicht in toekomstige ontwikkelingen en scenario’s.
• Nieuwe (maand)rapportages op basis van INK-model en BSC-principes geïmplementeerd.
Als MT-lid van B&S heb ik een actieve bijdrage geleverd aan de volgende beleidsonderwerpen:
• Programmabesturing, vanwege de omvang en complexiteit van de programma’s is een proactieve sturing hierop georganiseerd inclusief verbetering van prioriteringsproces.
• Risk Comité. Structureel vorm en inhoud gegeven aan het beheersen van de risico’s.
• Business Informatie Planning (BIP) voor de betaalinfrastructuur.
• Cultuurontwikkeling binnen de eenheid B&S (550 FTE) waardoor het nemen van eigen verantwoordelijkheid en initiatief alsmede afdeling overstijgende samenwerking als basishouding is gerealiseerd.
• Herijking B&S met een forse afname van het aantal fte’s en aanscherping van de missie, visie en bijbehorende doelstellingen binnen de organisatie.
Delta Lloyd (divisie Tussenpersonen, meerdere functies 2001-2005)
03/2003-06/2005: controller (twee hoofdafdelingen: Facilitair Service Bedrijf en P&O)
Het FSB maakte twee ontwikkelingen door, ten eerste centralisatie van alle facilitaire afdelingen in Nederland en daarnaast outsourcing. Ik stuurde het interne bedrijfsbureau aan om de kwalitatieve beheersing van de interne processen aan te passen en nieuwe managementrapportages te ontwikkelen. Idem SLA-rapportages met de externe partij, waarbij een bonus/malussysteem is ingebouwd voor de geleverde dienstverlening.
Het inrichten van het financiële beleids- en beheerskader was een speerpunt van mij.
02/2001-03/2003: assistent-divisiecontroller en controller P&O
Als assistent-divisiecontroller verantwoordelijk voor het mede vorm en inhoud geven aan de ontwikkeling van Planning & Control binnen de nieuwe divisie Tussenpersonen (eind 2000).
Als Controller P&O verantwoordelijk voor het adviseren en ondersteunen van de directeur P&O bij de integrale beheersing en besturing van P&O in de breedste zin van het woord.
Werkzaamheden assistent-divisiecontroller
• Ondersteunen van de directeur Finance, Planning & Control.
• Vorm en inhoud geven aan eigen planning- en control-afdeling.
• Ontwikkelen en opstellen van maand- en kwartaalrapportages voor divisiedirectie en verantwoording richting RvB.
• Functioneel ondersteunen van de controllers van de afzonderlijke eenheden binnen de divisie.
• Coördineren van het meerjarenplan en mede opstellen daarvan voor de divisie.
Werkzaamheden controller P&O
Het adviseren en ondersteunen van de directeur P&O met betrekking tot strategie, besturing, beleid, budgettering en management- en verantwoordingsrapportages.
Specifiek het project “Strategische HR-plancyclus” getrokken samen met consultant van PA en de directeur P&O.
Projecten
- Inrichten bedrijfsbureau van de Facilitaire Business Unit
- Strategische HR-Plancyclus, i.s.m. PA Consulting
=> professionaliseringstraject binnen de P&O afdeling met als gevolg een door het management ervaren sparringspartnerrol van de HR-adviseurs alsmede een toekomstvisie inzake personeelsplanning en –ontwikkeling binnen de Divisie.
ING Groep (divisie Informatie Technologie Centrum, meerdere functies 1991-2001)
09/2000-02/2001: hoofd Management Accounting bij Planning & Control
Verantwoordelijk voor het vorm en inhoud geven van de afdeling (5 medewerkers). Na een paar maanden ben ik door een W&S bureau benaderd om bij Delta Lloyd te gaan werken.
02/2000-09/2000: hoofd Financial Accounting bij Planning & Control
Op expliciet verzoek van de directie heb ik eerst 7 maanden de Financial Accounting afdeling vorm en inhoud gegeven, om vervolgens de Management Accounting afdeling aan te sturen.
Werkzaamheden
Eindverantwoordelijk voor het vorm en inhoud geven van de Financial Accounting afdeling:
• Opzetten Financial Accounting afdeling (9 medewerkers);
• Proces maandafsluiting inrichten;
• Rapportagelijn voor het management opzetten;
• A.O. opstellen en implementeren;
• Basisadministraties verbeteren;
• Crediteurenadministratie optimaliseren.
09/1997-02/2000: hoofd Management Support bij Consultancy
Werkzaamheden
Het initiëren en coördineren van het office management (6 medewerkers) en het adviseren en ondersteunen van het management van de hoofdafdeling Consultancy met betrekking tot: besturing; budgettering; planning & control; kwaliteit; facility management (kantoorautomatisering, huisvesting); secretariële ondersteuning; het zorgen voor beleidsontwikkeling op bovenstaande gebieden.
Specifiek gevraagd om als change agent bij te dragen aan het project Crescendo met als doel om mede te zorgen voor de gewenste cultuurverandering binnen de ICT-Divise
Projecten
- Taskforce integratie Consultancy NL, Consultancy INT en PM&A
- Portefeuilles Financiën & Controlling + Kwaliteit & Faciliteiten
- Kennismanagement binnen Consultancy i.s.m. IBM Consultancy
- HOM (Huisvesting Op Maat) = FlexWerken
01/1995-08/1997: controller binnen IT-divisie
Werkzaamheden
• Coördineren, mede opstellen en analyseren van het Middellange Termijn Plan;
• Berekenen van kostprijzen en het voorstellen van de te hanteren tarieven t.b.v. de doorbelasting van de kosten aan de klanten;
• Verrichten van budget vs. werkelijkheidsanalyses;
• Verrichten van investeringsanalyses;
• Begeleiden van de ontwikkeling of aanpassing van geautomatiseerde systemen die met het eigen werkveld te maken hebben;
• Verzamelen en analyseren van beleidsinformatie op diverse gebieden.
Projecten
- FBI (Financieel Beheer met Infoman/ASIM)
- Integratie TOU (Test, Ontwikkel en Uitwijkcentrum) Postbank + NN
- INTACT (INTegratie AccounTing) = opzet systeem interne doorbelasting
04/1993-12/1994: systeemontwerper / informatieanalist bij de 4 GL afde¬ling
Werkzaamheden
Bij projec¬ten ingezet als informatieanalist en assistent projectleider.
Projecten
- VIAS Verkooporganisatie voor het Assurantiebedrijf van de ING Bank
- KTS-prototype = ABC Kostprijsmodel in Lotus van Computercentrum
- Infoman => Netman = conversietraject van mainframe softwarepakket
09/1991-03/1993: trainee bij de ING
Werkzaamheden
Bij de ING heb ik deel uitgemaakt van een groep van 26 trainees die zijn opgeleid tot aankomend informatieana¬list/systeem¬ontwerper.
Projecten
- ISSAR = geautomatiseerde SLA-rapportage Computercentrum
- RIS-Buitenland = uitbreiding Relatie Infosysteem bij ING-Bankkantoren
Opleidingen
OPLEIDING
1998-2002 Bedrijfseconomie (drs.) aan de Universiteit van Amsterdam.
Scriptie: Integrale besturing en beheersing van het HRM proces.
1995-1997 HOFAM (HOger Financieel & Administratief Management)
1987-1992 HEAO-BI (bedrijfs¬kundige informatica) te 's-Gravenha¬ge.
1984-1986 Informatica aan de TU Delft (afgebroken).
1984 VWO aan het Aloy¬sius College te 's-Gravenhage.
CURSUSSEN
2010 BLP (De Baak Leiderschap Programma, éénjarig managementopleiding)
2009 Adviesvaardigheden voor Professionals (Berenschot)
2009 Business Banking voor Rabobank (NIBE/SVV)
2009 MasterClass Verandermanagement (Leon de Caluwé)
2008 Teamcoachingstraject met MT Control Particulieren
2006 Werkconferentie Competenties: klantfocus, samenwerken, overtuigingskracht, impact, organisatiesensitiviteit en stijlflexibiliteit.
2006 TeamSpirit Coachingstraject met MT Betalen & Sparen
2004 Inzicht in Invloed bij Bureau Zuidema
1998 Leiding geven aan medewerkers (Schouten & Nelissen in-house)
1998 Criteriumgericht beoordelen (GITP in-house)
1998 ING Total Quality Model (afgeleid van het INK model)
1991-1993 ING Traineeship "Bedrijfsoplei¬ding In¬forma¬tica"
Meer over mij
Zo besteed ik mijn vrije tijd
Tennis
Zeilen
Skiën
Werkgebied