Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Sjraar Dambacher

Sjraar Dambacher

Leidinggevende onderwijs

Personalia

Leeftijd
71 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Duits
  • Engels
Talen (schrijven)
  • Duits
  • Engels
Rijbewijs
  • B - Personenauto
  • E - Aanhanger

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

Typering als ‘vakman’
Ik ben een zeer gepassioneerde onderwijsman, met een enorme kennis en ervaring als leraar, leerlingenzorgcoördinator, IB-er, teamleider en directeur. Ik heb onderwijskundige visie. Ik ben erg gemotiveerd en gedreven. Ik verwacht dat ook van mijn medewerkers en neem die vaak mee in mijn enthousiasme. Ik kan situaties goed analyseren en oplossings-gericht denken. Ik ben in staat ontwikkelingen voor de lange termijn planmatig te realiseren, maar ook ben ook wendbaar en in staat in het hier en nu mensen aan te sturen in (soms moeilijke) situaties. Ik ben invoelend, betrokken bij kinderen en volwassenen, maar ook in staat in te grijpen en door te pakken. Ik ben een teamwerker. Ik verlang van de medewerkers eigenaarschap, maar pak mijn verantwoordelijkheid als leidinggevende.
Ik ben communicatief sterk, kan goed analyseren en zie oplossingen en voortgang voortdurend in de context van het grotere geheel en de doelen van de organisatie.
Ik ben voortdurend in ontwikkeling, leerbaar en kan zowel leiding geven aan mijn persoonlijke veranderproces als aan dat van medewerkers.
Ik wil graag in het onderwijs blijven functioneren. Het liefst zou ik weer aan de slag willen als directeur van een (basis)school, maar ga ook andere uitdagingen niet uit de weg.

Competenties
Presenteren
Ik ben communicatief zowel schriftelijk als mondeling zeer vaardig. Gebruik die competentie om ontwikkelingen te presenteren naar divers publiek. Of het nu gaat om de presentatie van de school aan nieuwe ouders, de presentatie van een voorgenomen ontwikkeling aan het schoolbestuur, de presentatie van gerealiseerde doelen aan de inspecteur of het voeren van regie aan zich presenterende kinderen, doorgaans behaal ik het beoogde resultaat. Ik gebruik daarbij behalve taal ook veel beelden en betrek kinderen en collega's in hun dagelijks functioneren bij die presentaties.
Logisch nadenken
Naast de gedreven visionair ben ik ook de realist die inzicht heeft in de beperkingen van zijn middelen (mankracht, ontwikkelkracht, financiën). Om desondanks in een passend tempo zodanig door te ontwikkelen dat de visie en de missie gerealiseerd worden, vraagt om een goede planning, waarin logische volgende stappen elkaar opvolgen. Ik weet uit ervaring dat het logisch vertalen van 'groot denken' naar 'klein doen' en het zetten van voor iedereen begrijpelijke, kleine stapjes van groot belang is voor het uiteindelijke proces.
Kostenbewust zijn
Ik ben ervaren in het opstellen van sluitende begrotingen en kan me in de exploitatie aan die begrotingen houden.
Beslissingen nemen
Ik kan objectief argumenten en motivaties afwegen en (in samenspraak / teamwork) tot besluiten komen over voortgang en acties. Ik betrek derden in het besluitvormingstraject, maar kan ook knopen doorhakken. Ik draag verantwoordelijkheid voor mijn besluiten. Ik kan besluiten van leidinggevenden uitvoeren.
Anderen aansturen
IK inspireer en enthousiasmeer. Ik maak uitvoerders eigenaar van hun taak. Verdeel taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden duidelijk naar uitvoerders en ben transparant derden. Ik delegeer leiderschap waar nodig. Ik stuur anderen voor en tijdens het proces aan of laat dat doen. Ik bewaak processen, controleer de voortgang en corrigeer waar nodig.
Anderen begeleiden
Ik heb in de verdeling van t.b.v.'s en in het aansturen oog voor de persoonlijke ontwikkeling van uitvoerders. Laat hen leren. Coach op de taakinhoud en op het proces. Ik evalueer en beoordeel.
Omgaan met spanning en tegenslag
Ik ben recent geconfronteerd met tegenslag in mijn functie. E.e.a. leidde tot mijn verbijstering tot een vertrouwensbreuk en is aanleiding tot het zoeken van een nieuwe baan. Deze ontwikkelingen brachten veel spanningen met zich mee. Ik laat me daar op dit moment professioneel in begeleiden en kan stellen dat ik goed in staat ben gebleken leiding te geven aan mezelf bij het omgaan met de tegenslagen. Ik leer en kijk vooruit.
Betrouwbaar en eerlijk zijn
Ik ben transparant, communicatief, loyaal en eerlijk. Leerlingen, ouders, medewerkers en leidinggevenden kunnen op me rekenen.
Werken volgens de regels
Regelgeving van de overheid, regelgeving van het bestuur de regels die we voor onszelf opstellen zijn voor mij bekende en functionele kaders. Soms kan ik in het belang van het kind regels en procedures omzeilen.
Vernieuwen en vooruit denken
Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling. Een school en haar medewerkers dient zich voortdurend verder te bekwamen. Nieuwe doelen dienen zich aan en nieuwe omstandigheden. Daar moet niet ad hoc, maar planmatig mee omgegaan worden. Vooruitdenken is een must. Bij de leraar die ik aanstuur, eis ik dat deze vooruit denkt m.b.t. de volgende stappen die nodig zijn voor de ontwikkeling van ieder individueel kind waarvoor hij/zij verantwoordelijk is. Als directeur denk ik vooruit voor de stappen die nodig zijn voor de ontwikkeling van de school en de teamleden. Ik ben ervaren in het vooruit denken voor een nieuwe school in een specifieke context (impulsgebied). Ik ben helaas ook ervaren in het te snel vooruit denken.
Samenwerken en overleggen
Ik stuur de samenwerking bij de teamleden / in de groep uitvoerders aan, controleer en corrigeer. Werk samen met andere leidinggevenden in werkplaatsen, taakgroepen en ontwikkelgroepen. Werk samen met externe partners en instanties. Overleg is het hoofdbestanddeel van mijn functioneren.



Plannen en organiseren
Ik ben zeer ervaren v.w.b. het plannen en organiseren van een schooljaar in al zijn facetten. Dat is in mijn praktijk altijd teamwork (managementteam / werkgroepen). Een transparante, duidelijke planning is een houvast in de dagelijkse, soms heftige praktijk. Ik verwacht het planmatig werken dan ook zeker te zien in de praktijk van de leraar. 'Het plan' en 'de organisatie' zijn ook instrumenten om te kunnen volgen, controleren en beoordelen.
Ondernemen en commercieel zijn
Ik ben ondernemend en in die zin ontwerp ik naar activiteiten die het onderwijsaanbod verrijken en/of kinderen doen leren op andere terreinen dan de geijkte leergebieden. Ik zoek in die zin ook de PR. De commerciële opbrengst zit dan niet in geldelijke winst, maar wel in meer leerlingen of meer middelen.
Succesvol willen zijn
Ik heb al 40 jaar een enorme drang om succesvol te zijn. Mijn grote inzet en gedrevenheid hebben in het verleden tot mooie successen geleid. Met name bij het ontwerp en de realisatie van een onderscheidend schoolgebouw, organisatieconcept en onderwijsconcept tussen 2003 en 2009 in basisschool Mikado was het succesgevoel groot. Succes meet ik in de mate waarin mijn omgeving tevreden is en de leerlingen de gewenste ontwikkeling tonen.
Kwaliteit leveren
Ik ken de kwaliteitsnormen van de inspectie en van het schoolbestuur. De normen waaraan de prestaties van mijn leerlingen op cognitief gebed moeten voldoen zijn eveneens bekend. Ik omschrijf in de plannen de kwaliteit die ik met mijn team wil leveren. Ik omschrijf tevens hoe ik die kwaliteit wil (laten) meten. De opbrengsten moeten transparant getoond kunnen worden. Inspectieverslagen, tevredenheidsonderzoeken, interne onderzoeken, cito of PAB zijn instrumenten die ik daarbij kan hanteren.
Vakdeskundig werken
Ik ben goed op de hoogte van de ontwikkelingen op mijn vakgebied. Dat betreft onderwijsontwikkelingen, maar ook ontwikkelingen m.b.t. regelgeving en beheer. Ik ben in staat die inzichten toe te passen in mijn leidinggeven. Ik kan en wil specifieke beheerszaken v.w.b. uitvoering ook graag delegeren, zonder de eindverantwoordelijkheid te verliezen. Ik wil in mijn leidinggeven graag de werkgeverstaken en -verantwoordelijkheden bij het bestuur laten liggen.
Aandacht voor anderen
Ik ben empathisch en dicht bij de mensen. Corrigeer op een wijze dat er van geleerd wordt. Ik bemoedig en complimenteer. Laat reflecteren op behaalde resultaten en ontwikkelproces.
Ontdekken en verkennen
Een nieuwe ontwikkeling ontstaat doordat er noodzaak of behoefte is gevoeld. Ik hanteer bij het ontwikkelen van handelingsbekwaamheid van mijn leraren doorgaans de weg van het ontdekken en verkennen. Ik werk met ontwikkelgroepen die met nieuwe praktijk aan de slag gaan. Het praktisch verkennen koppel ik aan theoretische achtergronden. De ontwikkelgroep presenteert en beoordeelt de resultaten en zet op grond daarvan ook het team in de verken- en ontdekstand. Op basis van opgedane ervaringen worden de voortgang bepaald.
Materialen en middelen inzetten
Ik ben ervaren en bedreven in het met mijn team kiezen van de benodigde materialen om onze onderwijsvisie te realiseren. Ik hou daarbij rekening met de beschikbare middelen. Ik kan begroten en kan de begroting in mijn exploitatie bewaken. Ik zoek vaak extra middelen in de context van de school. Ik heb ervaring met het functioneel houden van verouderde schoolgebouwen en met het ontwerpen en realiseren van een nieuw schoolgebouw/MFC.
Schrijven en rapporteren
Zie de voorgaande competentie-omschrijvingen. Ook v.w.b. de zakelijke schrijfstijl om kort en krachtig te rapporteren ben ik vaardig.
Omgaan met verandering
Een van mijn grootste zorgen is, dat ik leiding geef aan een leer- en leefinstituut dat kinderen niet langer voorbereid op de wereld van morgen. De ontwikkelingen in de samenleving gaan zo snel dat het gevaar met school de aansluiting te verliezen steeds groter wordt. Bereiden we voor op de wereld van gisteren? Het is een van mijn competenties om open te staan voor veranderingen en er praktisch op te anticiperen. Maar het is ook een competentie om daarin mijn beperkingen en die van mijn medewerkers te kennen en keuzes te maken die voor ons uitvoerbaar zijn. De eigen inbreng van het kind, dat soms t.o.v. zijn leraar voorsprong neemt op specifieke terreinen, is voor mij daarbij belangrijk.
Anderen overtuigen en beïnvloeden
Ik heb een uitgesproken visie over onderwijs en opvoeding. Ik heb een uitgesproken voorkeur voor ontwikkelingsgericht onderwijs. Ik probeer anderen daar ook van te doordringen. Ik ken de valkuil van te hoge verwachtingen voor wat betreft de ontwikkeling van OGO-vaardigheden bij traditioneel opgeleide medewerkers. Ik zoek vaak de vaardige medewerker om te beïnvloeden: creëer maatjeswerk en ontwikkelgroepen om te leren van en met elkaar.
Klantgericht werken
Het kind is mijn klant. De ouders zijn mijn opdrachtgevers. De overheid faciliteert me en controleert mijn kwaliteit. Dat zijn zakelijke benaderingen die gelijk iets zeggen over taken bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Ieder kind is uniek. Dat betekent dat de leraar die ik aanstuur kindgericht werkt. De leraar en ik zijn toegankelijk voor de ouders. We rapporteren en leggen verantwoordelijkheid naar hen af en behandelen hen als partners in de opvoeding van hun kind. De huidige maatschappij stelt opdrachten aan het onderwijs, dus ik richt me ook daarop.
Contact maken en netwerken
Ik ben er van overtuigd dat de ontwikkeling van leerling alleen succesvol kan zijn als er sprake is van een leerrijke omgeving. Een goed contact en een goede afstemming en samenwerking met ouders en partners is onmisbaar. Ik maak niet alleen gemakkelijk contact met leerlingen, ouders en medewerkers, maar ook met professionals en instanties rondom het kind. Ben bekwaam en ervaren in het creëren van en functioneren in netwerken. Locaal, regionaal en (inter)nationaal.
Leren
Een school is een lerende organisatie. Kinderen, medewerkers en leidinggevenden leren voortdurend. Ik stuur de mensen aan die zorg dragen voor de ontwikkeling van de kinderen, maar ik stuur ook het leren van die leraren aan. Dat zorgt er voor, dat ik zelf ook voortdurend in de 'leerstand' sta. Dat feit is een van mijn sterkere drijfveren. Mijn bronnen zijn daarbij zeer divers. De selectie uit het aanbod gebeurt vooral vanuit de mate waarin e.e.a. toepasbaar is in de actuele praktijk van de school en hoe het past bij de ontwikkelvoornemens.

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • algemeen directeur
Sector(en):
  • Onderwijs
Carrièreniveau:
  • Leidinggevend
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

- Onderwijzer basisschool Wambeke, Tegelen 1975-1985
- Leerlingenzorgcoördinator / IB-er Wambeke Tegelen 1985-1994
- Intern begeleider bs. De Kleiberg, Tegelen 1994-1996
- Directeur bs. de Vijfsprong, Blerick, 1996-2003
- Directeur bs. Mikado, Blerick 2003-2009
- Directeur ad interim bs. Panta Rhei, Baarlo 2010-2011
- Directeur bs. de Schalm, Steyl 2011-2014

Opleidingen

- Mulo A en B (St. Martinus Tegelen). Diploma’s behaald. 1966-1970
- HAVO-bovenbouw ((Pedagogische Academie Venlo). Diploma behaald. 1970-1972
- Opleiding tot onderwijzer (Pedagogische Academie Venlo). 1972-1975
Diploma volledig bevoegd onderwijzer behaald
- Coördinator Leerlingenzorg (BCO Venlo). 1982-1992
• Basiscursus (certificaat behaald)
• PDO’s Lezen, Rekenen, Spelling (certificaten behaald)
• Begrijpend Lezen, Gedrag (certificaten behaald)
• Interne Begeleiding, gespreksvaardigheden (certificaten behaald)
• LVS (certificaat behaald)
- Magistrum Opleiding voor Schoolleiders. Diploma behaald. 2000-2002
- Fundare Academy voor ‘onderwijskundig leidinggevende’. 2004-2007

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

- Mijn kleinkinderen (kleindochters van 2 jaar, resp. 2 weken)
- Hengelsport
- Tekstdichten (liedteksten, spreekteksten, plots, scenario’s)
- Organisatie Vastelaovend (vereniging geleid; thans actief in diverse commissies)
- (Volks)tuin
- Lezen (fictie en fantasy)
- Speelfilms (fictie en fantasy)
- Volleybal (thans passief; in het verleden speler, trainer, coach)

Werkgebied

  • Tegelen 50km
Talentcard®