Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Wilbert Roeleveld

Wilbert Roeleveld

Locatie directeur, opleidingsmanager, projectmanager

Personalia

Leeftijd
69 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Nederlands
  • Duits
  • Engels
  • Frans
Talen (schrijven)
  • Nederlands
  • Duits
  • Engels
  • Frans
Rijbewijs
  • B - Personenauto
  • E - Aanhanger

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

Mijn devies is "als je ophoudt je te verbeteren, dan stop je om goed te zijn": ik word dan ook enthousiast van mensen die zich ontwikkelen, initiatieven nemen en uitdagingen aangaan. Een veilige omgeving waarin fouten maken is toegestaan is daarvoor voorwaardelijk. Met het bouwen aan zo'n omgeving heb ik al veel ervaring maar ik wil graag nog meer opdoen!
Ik ben gedreven, enthousiast en op actie gericht. Ik vertaal beleid graag naar concrete resultaten. Ik initieer en ik leid graag veranderingsprojecten. Ik kan goed organiseren, ik ben innovatief en ik denk in kansen en mogelijkheden. Bovendien ben ik in staat om in korte tijd in het oog springende resultaten te bereiken.
Ik ben gespecialiseerd in netwerken en het slaan van de brug met de buitenwereld.

Specialismen:
- leidinggeven/managen
- initiëren en opzetten nieuwe projecten
- versterken relatie scholen en bedrijven
- onderwijsontwikkeling gericht op actief of leren
- projectleiding
- coaching
- teamontwikkeling

Ik ben een fervent hardloper. In totaal heb ik al meer dan 100 marathons en ultralopen met succes volbracht. Op de website www.100mcnl.org zijn onder mijn naam alle wedstrijden en resultaten terug te vinden. Winnen doe ik niet, maar ik voel me winnaar als ik weer interessante mensen heb ontmoet en heb genoten van de omgeving en het parcours.

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

Algemeen:
Ik geef graag leiding aan complexe veranderingsprocessen. Ik durf uitdagingen aan te gaan, waarvoor menigeen zich eerst nog eens “flink achter de oren krabt”. Ik ben daarbij in staat om in relatief korte tijd in het oog springende resultaten te behalen. De onderwijsprijs ‘Metopia” bij ROC A12 en de positief verlopen audit bij Technocentrum Flevoland (zie bij werkervaringsgegevens) zijn daar twee aansprekende voorbeelden van. Het zijn korte termijn successen, die vertrouwen en energie geven aan de medewerkers en die vanzelfsprekend ook deel uitmaken van het proces op weg naar de doelen op basis van de lange termijnvisie.

Strategisch:
Ik denk strategisch en ik ben sterk in het vertalen van externe ontwikkelingen naar kansen voor de organisatie. Ik ben een „procesdenker” en ik handel planmatig en pragmatisch: „als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan”. Ik ben een netwerker en een bruggenbouwer. Door mijn extern gerichtheid, ben ik in staat netwerken ten voordele van de organisatie aan te wenden.

Organisatorisch:
Ik initieer en ik geef graag leiding aan veranderingsprocessen en projecten. Ik kan goed organiseren en ik ben creatief, denk in kansen en mogelijkheden en ik weet van aanpakken. Ik ben ondernemend, gedreven en communicatief sterk. De mens in de organisatie staat voor mij centraal en ik weet mensen te binden, onder andere door ruimte te geven en ontwikkeling centraal te stellen.

Operationeel:
Ik sta voor een professionele organisatie, waarin aanspreken en aangesproken worden de cultuur is, de aanwezige kennis wordt benut en waarin mensen met plezier hun werk doen. Ik ben te typeren als een coachend leider. 
Afspraken staan en ik ben iemand die er voor zorgt dat zaken afgemaakt worden. Daarbij stimuleer ik mensen tot het aangaan van uitdagingen en het nemen van initiatieven. Ik geef vertrouwen en ik toon persoonlijke betrokkenheid, waarbij de talenten van mensen worden erkend, benut en gewaardeerd.

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • algemeen directeur
Sector(en):
  • Onderwijs
Carrièreniveau:
  • Senior management
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

Februari 2007 tot augustus 2014: directeur Technocentrum Flevoland te Almere.

Technocentrum Flevoland is een coöperatieve vereniging die als belangrijkste taken heeft de innovatiekracht van mkb-bedrijven in Flevoland te versterken en te zorgen dat bedrijven nu en in de toekomst kunnen beschikken over voldoende en juist opgeleid technisch personeel.

Belangrijkste taken en werkzaamheden:
- vertegenwoordigen van de organisatie in de contacten met gemeenten, provincie, scholen, bedrijven en allerlei regionale en landelijke organisaties;
- participeren in gemeentelijke en provinciale commissies en werkgroepen rond het thema arbeidsmarkt en onderwijs en jeugdwerkloosheid (provinciaal platform arbeidsmarkt, Techniekpact, Actieplan Jeugdwerkloosheid);
- opzetten en beheer van netwerken in Flevoland (bedrijven, scholen, overheid, etc.);
- algemene leiding van de organisatie (gemiddeld 12 medewerkers en diverse externe managers);
- realiseren van MLT-plan, exploitatiebegroting, jaarrekening en rapportages voor het bestuur, stakeholders en subsidieverstrekkers;
- opstellen van projectplannen en projectbegrotingen, verzorgen van subsidieaanvragen, opzetten van de projectorganisatie en mogelijk zorgdragen voor de projectleiding.

Er waren 14 technocentra in Nederland die een jaarlijkse exploitatiesubsidie ontvingen van het ministerie van OC&W. In 2010 werd deze subsidie gestopt en dienden de technocentra hun eigen inkomsten te genereren.

In het oog springende resultaten:
1. De technocentra werden jaarlijks geaudit. In 2006 kreeg Technocentrum Flevoland ‘de gele kaart’ en dreigde het de jaarlijkse subsidie te verliezen. Mijn eerste opdracht was ervoor te zorgen dat dit niet gebeurde. Hierin ben ik in 2007 al geslaagd en in 2008 behoorde Technocentrum Flevoland tot een van de best presterende technocentra.
2. In 2007 heb ik het ‘totaal concept voor de sector techniek in Flevoland’ gelanceerd. Dit heeft er toe geleid dat in elke gemeente een jaarplan is ontstaan met allerlei projecten en evenementen van bedrijven en scholen. Technocentrum Flevoland was hiervan de projectleider en de aanjager.
3. Op mijn initiatief is een groot onderwijsvernieuwingsproject opgestart op het gebied van robotica en domotica: Op basis van de geconstateerde personeelsvraag bij de bedrijven, vernieuwen de ROC’s de technische opleidingen (E en W). Bovendien sluit HBO Windesheim in Almere hierop aan en in de techniekpromotieactiviteiten (po en vo) staan de toepassingen van de robotica en domotica centraal. Mijn rol was die van projectleider en ik regelde financiering via de subsidieregelingen Innovatie-arrangement van het HPBO, Toptechniek in bedrijf en EFRO.
4. Door mijn initiatieven en expertise zijn veel subsidies verkregen voor projecten op het gebied van onderwijs en arbeidsmarkt en op het gebied van innovatie in het mkb.
5. Onder de noemer van Flevotalent Junior zijn honderden jongeren in Flevoland, die hier niet zelfstandig toe in staat waren, naar een baan of leerbaar begeleid.
6. Sinds 2010 ontvangt Technocentrum Flevoland geen basissubsidie meer en is daarmee financieel gezien, volledig op eigen benen komen te staan. Ik heb daartoe het businessplan opgesteld en de transitie van een gesubsidieerde organisatie naar een ‘commercieel’ opererende organisatie geleid.


Januari 2012 tot juli 2014: directeur Bouwopleidingen Rolbij BV te Lelystad.

Van 1 januari tot 1 oktober 2012 ben ik ad interim directeur geweest en vanaf 1 oktober 2012 de directeur. Per 1 oktober 2012 is Rolbij Bouwopleidingen BV een onderdeel van Technocentrum Flevoland geworden.
Bouwopleidingen Rolbij BV is het opleidingsbedrijf in Flevoland, dat de instroom van bouwplaatspersoneel voor de bouwbedrijven in de regio verzorgt en op contractbasis scholingstrajecten voor bedrijven organiseert.

Bouwopleidingen Rolbij BV kwam in de problemen door een daling van de inkomsten, doordat leerlingen niet of onvoldoende plaatsbaar waren in de bouwbedrijven. Vanaf mijn aanstelling ben ik gestart met reorganiseren. Dit betekende met name terugbrengen van vaste kosten: minder personeel en het afstoten kantoor en werkplaats.
Het bestuur van Technocentrum Flevoland besloot in 2012 de Rolbij onder te brengen in het Technocentrum om zo de kosten nog verder terug te brengen.


April 2002 tot februari 2007: Afdelingsdirecteur bij ROC A12 te Ede.

Ik gaf leiding aan de afdeling BMW: Bouwkunde, Motorvoertuigentechniek, Werktuigbouwkunde. De afdeling omvatte ca. 45 docenten en ca. 850 leerlingen.

Belangrijkste taken en werkzaamheden:
- lid van de schooldirectie Technisch College Ede (ROC A12);
- dagelijkse leiding van de afdeling;
- invoeren van resultaat-verantwoordelijke teams en het opstellen van teamplannen;
- opbouwen en onderhouden van een relatienetwerk: VMBO, HBO, Kenniscentra, samenwerkingsverbanden bouw, regionaal bedrijfsleven, etc.
- initiëren en vormgeven van onderwijsvernieuwing in de teams. Een voorbeeld is de invoering van CGO.

In het oog springende resultaten:
Bij ROC A12 gebeurde veel ‘top-down’. Ik trof teams aan die veel gelaten over zich lieten heen komen en waarin cynisme aan de orde van de dag was.
Mijn aanpak was die van bottum-up, waarbij ik de informatie van ‘boven af’ als kaders en doelstellingen gebruikte. Ik stuurde 3 opleidingsteams aan. Door mijn aanpak zijn deze getransformeerd naar min of meer zelfsturende teams.

Met het opleidingsteam werktuigbouwkunde heb ik zelfs in 2003, 2004 en 2005 de Metopia Award gewonnen. (Dit was drie keer een bedrag van € 60.000,=). Het was een landelijke competitie omtrent samenwerking met bedrijven, onderwijsvernieuwing en teamontwikkeling. De competitie was een initiatief van het bedrijfstakfonds van de FME (de stichting A + O).

Nevenactiviteiten:
Lid van diverse commissies en werk- en stuurgroepen, zoals de stuurgroep TSS (Toets Service Systeem)van Fundeon, de stuurgroep Vulcanus en de stuurgroep CNC-verspanen.

Juni 2008 tot april 2002: hoofd examens en opleidingsmanager KOB bij Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB) te Den Haag.

Met de directeur KOB vormde ik samen de landelijke directie van de Stichting KOB (Kader- en Ondernemersopleiding Bouwbedrijf). Het betreft een bedrijfstakinstituut met 21 opleidingsplaatsen, ca. 170 docenten (parttime uit onderwijs en bedrijfsleven) en jaarlijks 2000 cursisten. Bovendien was ik ambtelijk secretaris van de Examencommissie AVBB, die namens het Ministerie van EZ was belast met de uitvoering van de vestigingsexamens voor de bouw. Deze twee organisaties waren ‘ingebed’ in het AVBB (nu Bouwend Nederland).

Belangrijkste taken en werkzaamheden als opleidingsmanager:
- aansturen van de opleiding inzake inhoud en didactiek;
- organisatie docententrainingen;
- herstructurering en inhoudelijke vernieuwing van de opleidingen;
- redacteur van de lesboeken;
- opzetten kwaliteitssysteem en kwaliteitsbewaking;
- onderhouden van de contacten met bedrijven, kenniscentra en opleidingsinstituten zoals ROC’s en HBO instellingen.

Belangrijkste taken en werkzaamheden als hoofd examens:
- opstellen exploitatiebegroting en jaarrekening;
- opstellen beleidsplannen met betrekking tot de examinering;
- voorbereiden bestuursbesluiten;
- aansturen ontwikkel- en projectgroepen met betrekking tot het ontwerpen en beoordelen van de examens inclusief budgetbewaking;
- organisatie van de examenafname;
- kwaliteitszorg;
- onderhouden van de contacten met Ministerie van EZ, inzake examinering en vestigingswetgeving.

In het oog springende resultaten:
Onder mijn leiding zijn de kader- en ondernemersopleiding en bijbehorende examens volledig geherstructureerd. Het was daar voor een opleiding met op zich staande vakken. Hiervan heb ik een opleiding gemaakt met modules die herkenbare onderdelen zijn van het bedrijfsproces van een bouwbedrijf.
Om dit te bewerkstelligen heb ik projectgroepen en werkgroepen samengesteld met functionarissen (bedrijfsleiders, werkvoorbereiders, projectleiders, etc.) uit bouwbedrijven.
Onder mijn leiding is er een ontwerp gemaakt, zijn leerstofmodules geschreven met bijbehorende examens. Geheel nieuw was de opleiding en het examen ‘integrale bedrijfsvoering’. Op basis van een bouwbedrijf (het ondernemingsplan) en een bouwproject (bestek, tekeningen, inschrijvingsbegroting en projectplanning kreeg de kandidaat vraagstukken voorgelegd.

Nevenactiviteiten:
Ik was lid van diverse commissies en werkgroepen, waarin ik de bedrijfstak bouw vertegenwoordigde:
- VNO/NCW; de werkgroep vestigingswetgeving;
- Stichting ARBOUW; meer aandacht voor arbo in de opleidingen MBO en HBO;
- redactie MBO (Thieme Meulenhof); redacteur van de serie bouwkunde voor het MBO;
- HBO-Enschede, HBO-Rotterdam, HBO-Groningen en HBO Utrecht; adviseur bij de aanpassing van het curriculum van de studierichtingen Bouwkunde, Civiele techniek en Technische bedrijfskunde.

Augustus 1983 tot juni 1988: Leraar bouwtechniek bij de scholengemeenschap voor lager beroepsonderwijs O.S.G. De Dijnselburg te Zeist.

Ik gaf les (zowel praktijk als theorie) aan leerlingen in de klassen 3 en 4 en aan leerlingen met leer- en gedragsproblemen.

Nevenactiviteiten:
- lid medezeggenschapsraad;
- voorzitter activiteitencommissie voor het personeel;
- lid activiteitencommissie voor de leerlingen.

Juli 1981 tot september 1984: research medewerker experimentele mechanica bij IBBC-TNO te Rijswijk.

Augustus 1977 tot juli 1981: beton- en staalconstructeur bij Ingenieursbureau ir. W.C. Vis BV te Soest.

Opleidingen

Academisch werk- en denkniveau: gezien mijn opleidingen, mijn relevante werkervaring, en vastgesteld in diverse assessments.
Diverse post HBO-trainingen management, organisatie en leadership van 1988-heden
HTS civiele techniek (BSc) te Utrecht 1973-1977
HTI Betonconstructeur te Amsterdam 1977-1978
HBO Bouwtechniek I en II, NGLOB te Ede 1984-1986
Pedagogisch Didactisch Diploma, NGLOB te Ede 1982-1983
Betontechnoloog CB1, Betonvereniging Zoetermeer 1979-1980
HBS-B te Utrecht 1971-1973
MULO-A met Middenstand en MULO-B 1967-1971

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

Hardlopen, fitness, schaatsen en lezen.

Werkgebied

  • Wijk bij Duurstede 50km
Talentcard®