Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Roland van der Post

Roland van der Post

Operationeel manager

Personalia

Leeftijd
59 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Engels
  • Duits
Talen (schrijven)
  • Engels
Rijbewijs
  • B - Personenauto

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

Profiel
• Nuchtere persoonlijkheid, stressbestendig: ‘what you see is what you get’
• Open en betrokken communicatiestijl
• Drijfveer om complexe zaken overzichtelijk en werkbaar te maken

Samenvatting en werkervaring
Operationeel manager, met 14 jaar ervaring in leidinggevende functies op management- en directieniveau in de verzekeringsbranche. Aantoonbare resultaten geboekt in kosten besparing en een hogere klant- en medewerkerstevredenheid.
• Met behulp van oa Lean Six Sigma, diverse afdelingen (her)ingericht tot professionele, efficiënte en klantgerichte teams
• Professionele samenwerking met andere disciplines zoals finance, P&O, riskmanagement en ICT gerealiseerd
• Meerdere grote (IT) programma’s geleid en gerealiseerd met interne en externe partners


Werkervaring

2010 – 2014 asr en de Amersfoortse - Adjunct Directeur Intermediaire Distributie
asr is een Top 5 verzekeraar in Nederland (omzet 4,3 mrd, 3800 fte). Intermediaire Distributie is verantwoordelijk voor de verkoop via het intermediaire kanaal (95% van de omzet). Rapporterend aan de Directeur Intermediaire Distributie, lid MT.

Verantwoordelijkheden:
• Eindverantwoordelijk (4 teammanagers en 55 medewerkers) voor alle verkoopondersteunende activiteiten zoals Managementinformatie, Riskmanagement, ICT uitrusting en Verkoopadministratie
• Reorganisatie ten behoeve van kostenreductie met behoud van kwaliteitsverbetering
Resultaten:
• Diverse reorganisaties doorgevoerd met jaarlijks 15% kosten reductie met een hogere medewerkerstevredenheid (van 48 naar 62% engagement) en klanttevredenheid (Keurmerk Klantgericht Verzekeren gerealiseerd)
• Riskmanagement op het intermediair aangescherpt met als resultaat rekening courant saldo gedaald van 135 mln (2011) naar < 100 (2014)
• Als opdrachtgever diverse IT programma’s geïmplementeerd (CRM Tool, Telefacingtool en nieuwe rekening courant). Jaarlijks projectenbudget € 4,5 mln



2009 – 2010 asr en de Amersfoortse - Hoofd Informatie Management - Business Support
Business Support is de stafafdeling binnen asr, verantwoordelijk voor oa Informatie Management , Huisvesting, Facilitair en Betalingscentrum. Rapporterend aan de directeur Business Support en lid MT

Verantwoordelijkheden:
• Eindverantwoordelijk (3 teammanagers en 55 fte) voor Informatie Management van de commerciële en administratieve afdelingen bij asr
• Reorganisatie van afdelingen tbv kostenreductie en kwaliteitsverbetering
Resultaten:
• Afdelingen opgeheven, kosten reductie gerealiseerd (35%), teams samengevoegd en elders binnen de organisatie ondergebracht

2008 – 2009 Fortis Verzekeringen - Programmamanager Business Continuïteit en Ontvlechting
Het programma was verantwoordelijk voor de ontvlechting (oa. IT, Inkoop, Commercie) van de Nederlandse verzekeringstak van Fortis België en FortisBank/ABN Amro Nederland. Rapporterend aan de directeur Business Continuïteit en Ontvlechting

Verantwoordelijkheden:
• Managen en uitvoeren van het programma (4 fte) dat de ontvlechting realiseert voor 1 januari 2009
Resultaten:
• Zelfstandigheid van asr (toen nog Fortis verzekeringen) in 4 maanden gerealiseerd

2007 – 2008 Fortis Insurance – Head of Program Management Office ‘Fortify’
Het programma Fortify (geïnitieerd door de executive comittee) was er op gericht om cross border synergy (ICT, verkoop efficiency, Productontwikkeling, Operatie e.d.) te realiseren tussen de Fortis landen. Rapporterend aan de Directeur Fortify.

Verantwoordelijkheden:
• Verantwoordelijk voor het programmamanagement van de cross border projecten/programma’s en de kennis uitwisseling. Aansturing 4 programmanagers (3 in Nederland en 1 in België)
Resultaten:
• Nederlandse aanpak Lean geïntroduceerd en geaccepteerd bij het Zorgbedrijf Fortis Belgium (350 fte)
• Diverse ‘cross border’ projecten geïnitieerd zoals IT, gezamenlijke productontwikkeling, introductie commerciële segmentatie in België, delen best practices

2003 – 2007 REAAL verzekeringen – Bedrijfshoofd (STP)
REAAL, onderdeel van SNS Reaal is een middelgrote verzekeraar in Nederland (omzet 1,7 mrd). STP was een programma van het Service Center Verzekeringen (verantwoordelijk voor back office, 900 fte). Rapporterend aan directeur Service Centre Verzekeringen, lid MT.

Verantwoordelijkheden:
• Verantwoordelijk voor procesoptimalisatie en organisatie verandering dmv STP (Straight Through Processing), leidinggeven aan 4 projectleiders/green en black belts
Resultaten:
• Bewustwording voor procesoptimalisatie en STP binnen de organisatie gerealiseerd
• Lean Six Sigma geïntroduceerd, eerste verbeteringen gerealiseerd bij pensioen en medische acceptatie
• Diverse projecten op het gebied van automatische acceptatie gerealiseerd




2000 – 2003 Hoogehuys/REAAL - Afdelingshoofd Schade Acceptatie
Schade Acceptatie ( 85 fte) verwerkt aanvragen en mutaties voor schade verzekeringen. Rapporterend aan het bedrijfshoofd schade

Verantwoordelijkheden:
• Dagelijkse leiding van de afdeling acceptatie schadeverzekeringen met 30 fte
Resultaten:
• Met een kleinere bezetting de doorlooptijden van 3 weken naar 3 dagen gebracht, kostenbesparing van 17% gerealiseerd

1998 – 2000 DLV Adviesgroep nv – Marktgroep Manager Energie
DLV Adviesgroep nv was (omzet 48 mln, ca 900 medewerkers) het grootste adviesbureau in de agrarische sector. Rapporterend aan de Directeur Bouw, Milieu en Techniek.

Verantwoordelijkheden:
• Omzetverantwoordelijk van de marktgroep Energie, leiding geven aan 15 fte
Resultaten:
• Altijd de omzet doelstelling ( ca € 1,2 mln) gerealiseerd en laten groeien
• Koerswijzing gerealiseerd door acquisitie te verleggen van individuele ondernemers naar grote projecten waaronder: Kas van de Toekomst Floriade 2001, Verplaatsing Tuinbouwgebied ‘Leidsche Rijn’; Kwaliteitssysteem watersystemen

1992 – 1997 KNBTB/LTO Nederland - Stafmedewerker
LTO Nederland is de belangenbehartiger voor boeren en tuinders in Nederland. Rapporterend aan de directeur LTIO Nederland
• Secretaris vakgroep Glastuinbouw
• Projectmedewerker kadervorming en organisatieontwikkeling

1991 – 1992 Koninklijke Landmacht – Pelotonscommandant
1990 – 1991 SOSA Den Haag - Docent organisatiesociologie


Belangrijkste opleidingen
2011 Programma Orchestrating Winning Performance
IMD Business School – Lausanne
2007 Lean Six Sigma Black Belt - Ibis UvA
2001 – 2002 Management Programma SNS REAAL
TIAS Business School – Tilburg
1991 School Reserve Officieren der Intendance
1984 – 1990 Rijks Universiteit Leiden – Bestuurskunde/Organisatiekunde
1978 – 1984 Bonaventura College Leiden – VWO B


Overige informatie
• Burgerlijke staat: samenwonend
• Hobby’s: Muziek actief (gitaar/band) en passief (luisteren, concerten, popkwis), Sport, tennis, politiek
• Bestuurlijke ervaring: diverse bestuursfunctie in de muziek, sport en agrarische wereld

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

Profiel
• Nuchtere persoonlijkheid, stressbestendig: ‘what you see is what you get’
• Open en betrokken communicatiestijl
• Drijfveer om complexe zaken overzichtelijk en werkbaar te maken

Samenvatting en werkervaring
Operationeel manager, met 14 jaar ervaring in leidinggevende functies op management- en directieniveau in de verzekeringsbranche. Aantoonbare resultaten geboekt in kosten besparing en een hogere klant- en medewerkerstevredenheid.
• Met behulp van oa Lean Six Sigma, diverse afdelingen (her)ingericht tot professionele, efficiënte en klantgerichte teams
• Professionele samenwerking met andere disciplines zoals finance, P&O, riskmanagement en ICT gerealiseerd
• Meerdere grote (IT) programma’s geleid en gerealiseerd met interne en externe partners

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • algemeen directeur
Sector(en):
  • Zakelijke Dienstverlening
Carrièreniveau:
  • Directie
Beschikbaar vanaf:
  • In overleg

Werkervaring

2010 – 2014 asr en de Amersfoortse - Adjunct Directeur Intermediaire Distributie
asr is een Top 5 verzekeraar in Nederland (omzet 4,3 mrd, 3800 fte). Intermediaire Distributie is verantwoordelijk voor de verkoop via het intermediaire kanaal (95% van de omzet). Rapporterend aan de Directeur Intermediaire Distributie, lid MT.

Verantwoordelijkheden:
• Eindverantwoordelijk (4 teammanagers en 55 medewerkers) voor alle verkoopondersteunende activiteiten zoals Managementinformatie, Riskmanagement, ICT uitrusting en Verkoopadministratie
• Reorganisatie ten behoeve van kostenreductie met behoud van kwaliteitsverbetering
Resultaten:
• Diverse reorganisaties doorgevoerd met jaarlijks 15% kosten reductie met een hogere medewerkerstevredenheid (van 48 naar 62% engagement) en klanttevredenheid (Keurmerk Klantgericht Verzekeren gerealiseerd)
• Riskmanagement op het intermediair aangescherpt met als resultaat rekening courant saldo gedaald van 135 mln (2011) naar < 100 (2014)
• Als opdrachtgever diverse IT programma’s geïmplementeerd (CRM Tool, Telefacingtool en nieuwe rekening courant). Jaarlijks projectenbudget € 4,5 mln


2009 – 2010 asr en de Amersfoortse - Hoofd Informatie Management - Business Support
Business Support is de stafafdeling binnen asr, verantwoordelijk voor oa Informatie Management , Huisvesting, Facilitair en Betalingscentrum. Rapporterend aan de directeur Business Support en lid MT

Verantwoordelijkheden:
• Eindverantwoordelijk (3 teammanagers en 55 fte) voor Informatie Management van de commerciële en administratieve afdelingen bij asr
• Reorganisatie van afdelingen tbv kostenreductie en kwaliteitsverbetering
Resultaten:
• Afdelingen opgeheven, kosten reductie gerealiseerd (35%), teams samengevoegd en elders binnen de organisatie ondergebracht

2008 – 2009 Fortis Verzekeringen - Programmamanager Business Continuïteit en Ontvlechting
Het programma was verantwoordelijk voor de ontvlechting (oa. IT, Inkoop, Commercie) van de Nederlandse verzekeringstak van Fortis België en FortisBank/ABN Amro Nederland. Rapporterend aan de directeur Business Continuïteit en Ontvlechting

Verantwoordelijkheden:
• Managen en uitvoeren van het programma (4 fte) dat de ontvlechting realiseert voor 1 januari 2009
Resultaten:
• Zelfstandigheid van asr (toen nog Fortis verzekeringen) in 4 maanden gerealiseerd

2007 – 2008 Fortis Insurance – Head of Program Management Office ‘Fortify’
Het programma Fortify (geïnitieerd door de executive comittee) was er op gericht om cross border synergy (ICT, verkoop efficiency, Productontwikkeling, Operatie e.d.) te realiseren tussen de Fortis landen. Rapporterend aan de Directeur Fortify.

Verantwoordelijkheden:
• Verantwoordelijk voor het programmamanagement van de cross border projecten/programma’s en de kennis uitwisseling. Aansturing 4 programmanagers (3 in Nederland en 1 in België)
Resultaten:
• Nederlandse aanpak Lean geïntroduceerd en geaccepteerd bij het Zorgbedrijf Fortis Belgium (350 fte)
• Diverse ‘cross border’ projecten geïnitieerd zoals IT, gezamenlijke productontwikkeling, introductie commerciële segmentatie in België, delen best practices

2003 – 2007 REAAL verzekeringen – Bedrijfshoofd (STP)
REAAL, onderdeel van SNS Reaal is een middelgrote verzekeraar in Nederland (omzet 1,7 mrd). STP was een programma van het Service Center Verzekeringen (verantwoordelijk voor back office, 900 fte). Rapporterend aan directeur Service Centre Verzekeringen, lid MT.

Verantwoordelijkheden:
• Verantwoordelijk voor procesoptimalisatie en organisatie verandering dmv STP (Straight Through Processing), leidinggeven aan 4 projectleiders/green en black belts
Resultaten:
• Bewustwording voor procesoptimalisatie en STP binnen de organisatie gerealiseerd
• Lean Six Sigma geïntroduceerd, eerste verbeteringen gerealiseerd bij pensioen en medische acceptatie
• Diverse projecten op het gebied van automatische acceptatie gerealiseerd

2000 – 2003 Hoogehuys/REAAL - Afdelingshoofd Schade Acceptatie
Schade Acceptatie ( 85 fte) verwerkt aanvragen en mutaties voor schade verzekeringen. Rapporterend aan het bedrijfshoofd schade

Verantwoordelijkheden:
• Dagelijkse leiding van de afdeling acceptatie schadeverzekeringen met 30 fte
Resultaten:
• Met een kleinere bezetting de doorlooptijden van 3 weken naar 3 dagen gebracht, kostenbesparing van 17% gerealiseerd

1998 – 2000 DLV Adviesgroep nv – Marktgroep Manager Energie
DLV Adviesgroep nv was (omzet 48 mln, ca 900 medewerkers) het grootste adviesbureau in de agrarische sector. Rapporterend aan de Directeur Bouw, Milieu en Techniek.

Verantwoordelijkheden:
• Omzetverantwoordelijk van de marktgroep Energie, leiding geven aan 15 fte
Resultaten:
• Altijd de omzet doelstelling ( ca € 1,2 mln) gerealiseerd en laten groeien
• Koerswijzing gerealiseerd door acquisitie te verleggen van individuele ondernemers naar grote projecten waaronder: Kas van de Toekomst Floriade 2001, Verplaatsing Tuinbouwgebied ‘Leidsche Rijn’; Kwaliteitssysteem watersystemen

1992 – 1997 KNBTB/LTO Nederland - Stafmedewerker
LTO Nederland is de belangenbehartiger voor boeren en tuinders in Nederland. Rapporterend aan de directeur LTIO Nederland
• Secretaris vakgroep Glastuinbouw
• Projectmedewerker kadervorming en organisatieontwikkeling

1991 – 1992 Koninklijke Landmacht – Pelotonscommandant
1990 – 1991 SOSA Den Haag - Docent organisatiesociologie

Opleidingen

2011 Programma Orchestrating Winning Performance, IMD Business School – Lausanne
2007 Lean Six Sigma Black Belt - Ibis UvA
2001 – 2002 Management Programma SNS REAAL, TIAS Business School – Tilburg
1991 School Reserve Officieren der Intendance
1984 – 1990 Rijks Universiteit Leiden – Bestuurskunde/Organisatiekunde
1978 – 1984 Bonaventura College Leiden – VWO B

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

Muziek actief (gitaar/band) en passief (luisteren, concerten, popkwis), Sport, tennis, politiek

Werkgebied

  • Zoeterwoude 50km
Talentcard®