Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Herman van Liere

Herman van Liere

Personalia

Leeftijd
63 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Nederlands
  • Duits
  • Engels
Talen (schrijven)
  • Nederlands
  • Duits
  • Engels
Rijbewijs
  • B - Personenauto
  • E - Aanhanger

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

Persoonlijk profiel
Klantgericht, besluitvaardig, flexibel. Een ervaren manager met visie, die energie krijgt van ontwikkeling, lef heeft, overtuigend overkomt en plezier met prestatie wil verbinden. Een mensen-mens, die coachend en verbindend leiderschap toont. Is in staat de grote lijn vast te houden door goed te delegeren. Geeft ruimte, vertrouwen en verantwoordelijkheid en gelooft in de meerwaarde van samenwerken en plezier in het werk. Streeft bij onderhandelingen naar win-win situaties. Een bruggenbouwer.
Streeft altijd naar effectieve en efficiënte samenwerking. Gelooft in professionaliteit en vermindering van kwetsbaarheid door samen te werken. Heeft verschillende malen organisaties (of organisatie-onderdelen) samengevoegd en het initiatief genomen om dat te doen.


Relevante werkervaring

okt 2012-heden POSG; interim manager

Opdrachten:

Herpositionering van de Gemeentelijke Ombudsman Den Haag.
Doelstellingen zijn verandering van individuele klachtenbehandeling naar structurele verbetering van de dienstverlening van de Gemeente Den Haag en verandering naar een positie als Ombudsman Haaglanden (Den Haag en omliggende gemeentes). Hierdoor zijn veranderingen nodig in de bedrijfsvoering, digitalisering van het proces, kwaliteit van de produkten, ontwikkeling medewerkers en afspraken met dienstonderdelen.

Dit heeft inmiddels geleid tot een reorganisatieplan, waarbij ik verantwoordelijk ben voor de herbezinning op missie/visie en strategie en de daaruit voortvloeiende realisatie van de reorganisatie.

Marktbenadering ontwikkelen voor het Sociaal Domein. Aanpak ontwikkeld voor wethouders en raadsleden, waardoor coaching, opleiding, sparren en advisering mogelijk is.

Marktbenadering ontwikkelen voor de veranderende rol van overheidsmanagers gebaseerd op het thema open overheid.


apr 2008– Gemeente Westland; Hoofd Dienstverlening
okt 2012 Verantwoordelijk voor publieksdienstverlening, ICT, facilitair, inkoop, documentaire informatievoorziening. Zowel beleid als uitvoering. Opdracht was professionalisering van de afdeling.
- Direct leiding gegeven aan 5 teamleiders en 3 projectleiders.
- Indirect leiding gegeven aan 120 medewerkers
- Digitalisering van post en archief gerealiseerd.
- Inkoopbeleid in nauwe samenwerking met branche-organisaties gerealiseerd.
- Visie op de afdeling “van doen naar regie” ontwikkeld en geïmplementeerd.
- Informatie en ICT-beleid en governance geïmplementeerd
- Applicatiemanagement geconcentreerd.
- ICT beheerorganisaties van twee gemeentes samengevoegd
- Klantcontactcentrum ingericht volgens gemeente geeft @ntwoord
- Programmamanager verbetering dienstverlening van de gehele gemeente. Projectopzet en organisatie bedacht en programmaplan met een forse IT-component gemaakt en uitgevoerd. Procesgericht werken ingevoerd.
- Opdrachtgever integrale aanpak arbeidsmigratievraagstuk. Bestuurlijk (ook landelijk) Westland op de kaart gezet. En de verschillende aspecten van het vraagstuk als programma opgezet en tot besluitvorming en realisatie gebracht. Hierbij nauw samen gewerkt met ministeries van BZK en SZW.
- Programmamanager nieuw gemeentehuis. Gestrand project uit het slop getrokken en besluitvorming voorbereid.


mrt 2005– Ministerie van EZ; Directeur I&A
apr 2008 Verantwoordelijk voor beleid en dienstverlening van ICT, webservices, bibliotheek en archief.
- Leiding gegeven aan 3 afdelingshoofden en 2 projectmanagers
- Indirect leiding gegeven aan 110 medewerkers
- Inrichting CIO-functie opgezet en deze in organisatie geïmplementeerd
- Geadviseerd aan PSG over de governance en samenwerking met agentschappen en ZBO’s op ICT-gebied
- Digitaliseringstraject in rol van opdrachtnemer geleid
- Medeverantwoordelijk voor eerste opzet shared service-organisatie ICT van een aantal departementen.
- Opdrachtgever voor opzet en uitvoering ICT-Rijkswerkplek.

jan-mrt 2005 Ministerie van OCW; Projectmanager.
- Projectmanager shared service-organisatie bedrijfsvoering.
- Coach jonge managers en projectleiders.


dec 1999– Ministerie van OCW; Directeur Facilitair Bedrijf.
jan 2005 Verantwoordelijk voor dienstverlening ICT, huisvesting, bibliotheek en archief, facilitair, inkoopregie, financiële administratie. Opdracht om afdeling te professionaliseren.
- Direct leiding gegeven aan 7 afdelingshoofden
- Medeverantwoordelijk voor ontwikkeling nieuwbouw en verhuizing van het departement van Zoetermeer naar Den Haag.
- Afdeling financieel gezond gemaakt.
- Informatiemanagementfunctie departement geïmplementeerd
- Reorganisatie van afdeling doorgevoerd. Vraaggericht werken ingevoerd.
- Professionaliseringsslag en 20% kostenreductie bewerkstelligd.
- Imago verbeterd.
- rol van CDI vervuld

jan 2003– FMWEB; voorzitter dagelijks bestuur.
okt 2004 FMWEB is het interdepartementale samenwerkingsverband van de directeuren facilitaire dienstverlening bij de rijksoverheid.
- visie ontwikkeld op samenwerkingsmodel.
- draagvlak ontwikkeld bij de departementen voor samenwerking.

sep 1996– Ministerie van OCW; Informatiemanager/plv. directeur
nov 1999 Manager 20 ICT-adviseurs. Verantwoordelijk voor beleid en uitvoering en vraag en aanbod. Opdracht was verbeteren van prijs/prestatieverhouding.
- Operationele ICT-organisatie uitbesteed. Regie-organisatie ingevoerd.
- Projectmanager millennium operatie.

mei 1992– Ministerie van OCW; Senior adviseur informatievoorziening.
sep 1996 organisatorische en bestuurlijke verzelfstandiging van personeels- en salarisorganisatie onderwijsveld gerealiseerd. Financieringsstructuur bedacht en geïmplementeerd.
- audits verricht op ICT-organisatie agentschappen en ZBO’s
- geadviseerd over ICT-investeringen en organisatie agentschappen en ZBO’s
- onderhandelingen met ict-dienstverleners gevoerd. 25% kostenreductie bewerkstelligd.
- projectleider verandering ict-infrastructuur.
- deelprojectleider departementale reorganisatie.

okt 1987– Gemeenschappelijk Medische Dienst (voorloper van UWV); adviseur Informatie
apr 1992 informatieplan gemaakt en projectorganisatie opgezet en begeleid
- automatiseringsorganisatie aangestuurd.
- pc-privé project uitgevoerd.



Opleidingen
- Bedrijfskunde (doctoraal), Erasmus Universiteit Rotterdam diploma 1987
- Economie (kandidaats), Vrije Universiteit Amsterdam diploma 1984
- VWO, Visser 't Hooft Lyceum Leiden diploma 1979

Trainingen
- diverse trainingen gericht op managen van mensen en teambuilding.
- diverse trainingen gericht op persoonlijk leiderschap en ontwikkeling.
- diverse trainingen gericht op communicatie
- diverse cursussen gericht op informatiemanagement, klantcontactcentra, begroten, projectmanagement.

Nevenactiviteiten
Vanaf 2012 ben ik bestuurslid van de voetbalvereniging RCL uit Leiderdorp, belast met de portefeuilles nieuw clubgebouw en positionering vereniging in de gemeente.
Van 1996 tot 2000 ben ik penningmeester geweest van een scholenvereniging met 5 basisscholen in Leiderdorp.


Hobby's
Sporten doe ik graag; golf, voetbal en skiën. Daarnaast doe ik vrijwilligerswerk bij de schaatsvereniging. En uiteraard besteed ik veel aandacht en tijd aan onze kinderen en vrienden.

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

Klantgericht, besluitvaardig, flexibel. Een ervaren manager met visie, die energie krijgt van ontwikkeling, lef heeft, overtuigend overkomt en plezier met prestatie wil verbinden. Een mensen-mens, die coachend en verbindend leiderschap toont. Is in staat de grote lijn vast te houden door goed te delegeren. Geeft ruimte, vertrouwen en verantwoordelijkheid en gelooft in de meerwaarde van samenwerken en plezier in het werk. Streeft bij onderhandelingen naar win-win situaties. Een bruggenbouwer.
Streeft altijd naar effectieve en efficiënte samenwerking. Gelooft in professionaliteit en vermindering van kwetsbaarheid door samen te werken. Heeft verschillende malen organisaties (of organisatie-onderdelen) samengevoegd en het initiatief genomen om dat te doen.

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • salesmanager
Sector(en):
  • Overheid
Carrièreniveau:
  • Leidinggevend
Beschikbaar vanaf:
  • In overleg

Werkervaring

POSG, interim manager, Den Haag
Gemeente Westland, hoofd dienstverlening
Ministerie van Economische Zaken, directeur informatievoorziening en automatisering
Ministerie van OCW, directeur facilitair bedrijf
Ministerie van OCW, informatiemanager
Gemeenschappelijke Medische Dienst, adviseur informatievoorziening

Opleidingen

Bedrijfskunde, Rotterdam

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

golf, voetbal, theater

Werkgebied

  • Leiderdorp 50km
Talentcard®