Personalia
- Leeftijd
- 66 jaar
Rijbewijs en talenkennis
Talen (spreken)
Talen (schrijven)
Rijbewijs
Dit ben ik
Mijn dromen en ambities
Motivatie: Op zoek naar een nieuwe, grotere, uitdaging, ook internationaal.
Nevenactiviteiten:
Secretaris van een stichting voor klassieke muziek
Hobbies:
Reizen
Koken
Lezen
Wat breng ik mee?
Mijn huidige situatie
Werkervaring
01/'14 - heden Projectmanager ICT en consultant
Projectmanager en adviseur ICT voor verschillende ondernemingen in het MKB. Projecten op gebied van de inzet van cloud-oplossingen, remote access, informatiebeveiliging en ICT infrastructuur. Daarnaast advisering en inrichting van systemen voor bewaking en besturing van hydrocultuur door middel van camerasystemen en besturing op basis van Hach Lange systemen.
01/'13 - 01/'14 Hogeschool InHolland - Consultant Business Process Management (part time)
Als consultant het ontwikkelen van een leergang Business Process Management voor afstuderende 4e jaar HBO studenten Bedrijfskundige Informatica. Het ontwikkelen van een project georiënteerde methode op basis van cases voor studenten waarbij zij bedrijfsprocessen ontwikkelen en onderzoeken, in kaart brengen en verbeteren/aanpassen. De nadruk ligt op de ontwikkeling van projectmatig onderzoek, analyse en adviesvaardigheden. Studenten wordt tevens bijgebracht zich breder te oriënteren dan op het basale bedrijfsproces, maar ook rekening te houden met omgevingsfactoren binnen en buiten het bedrijf en in de keten.
Het als docent verzorgen van de lessen voor verschillende modules zoals: BPM theorie, BPMN, Architectuur en SOA, BPM projecten.
09/’11 – 05/'13 TSSU – Projectmanager Informatiebeheer
TSSU is een onderneming die zich richt op het in dienst stellen van industriële installaties. Hierbij ligt de nadruk op het namens de klant overnemen van de operationele taken van een nieuwe of aangepaste installatie. Als onderdeel van de overdracht worden grote hoeveelheden documentatie en informatie overgedragen van verschillende leveranciers naar de klant die in een hanteerbare en werkbare vorm moeten worden gestructureerd.
• Projectmanagement in een omgeving met veel verschillende bedrijven met verschillende culturen, belangen en verwachtingen;
• Het managen van de verwachtingen en samenstellen en afstemmen van de deelopleveringen;
• Afstemmen met de projectleiders en -leden van de verschillende deelnemende partijen;
• Opstellen van een plan voor standaardisatie van informatie en informatiebeheer;
• Ontwerpen van de inrichting van de informatiesystemen en koppelingen met verschillende interne en externe datadiensten;
• Zorgdragen voor het opleiden van de gebruikers;
• Opstellen en afsluiten van de support contracten;
• Opstellen en uitonderhandelen van SLA’s met klanten en leveranciers t.a.v. informatievoorziening (aanlevering en afname van data);
• Zorgdragen voor de inrichting van remote access en beveiliging voor het systeem en aangesloten deelnemers;
• Begeleiden van het opzetten, uitbreiden en beheren van de website.
01/’11 – 08/’11 Vitae – Interim manager I&A – Gemeenten Voorschoten/ Wassenaar
De gemeenten Voorschoten en Wassenaar hebben besloten een aantal taken in gezamenlijkheid uit te gaan voeren. Hierbij is onder meer gekozen voor samenwerking op het gebied van ICT. Voor de overgangsfase is gekozen om de functie van Manager I&A in de rol van verandermanager extern in te vullen. Het doel was beide organisaties bijeen te brengen en de gewenste en door de organisatie noodzakelijk geachte veranderingen in gang te zetten.
• Interim manager met een ontwikkelopdracht voor de samenvoeging en professionalisering van de I&A afdelingen van de gemeenten Voorschoten en Wassenaar. Verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het afdelingsplan voor personeel en dienstverlening. Dagelijkse leiding over de medewerkers van beide gemeenten en integreren van beide organisaties op organisatorisch, functioneel en technisch gebied.
• Het begeleiden van het uitwerken van de strategische en tactische plannen voor I&A in lijn met de landelijke en gemeentelijke ontwikkelingen en richtlijnen van het Ministerie van BZK.
• Het uitwerken van plannen voor de innovaties in processen en de vertaling naar I&A. Invoering van het werken met een I&A architectuur. Het opstarten van technische en organisatorische voorzieningen voor verschillende initiatieven zoals het Nieuwe Werken, samenwerking met andere gemeenten, samenwerking van afdelingen en diensten van beide gemeenten, etc.
• Het opstellen van plannen voor de harmonisatie en rationalisatie van de infrastructuur, systemen en diensten in het kader van de samenwerking met een focus op kostenbesparingen en kwaliteitsverbetering. Invoering van professioneel beheer en maandelijkse rapportages ten behoeve van het management van beide gemeenten.
• Invoering van zaakgericht werken, een nieuwe telefooncentrale voor beide gemeenten, inclusief gemeenschappelijk nummerplan, invoering van smart phones, invoering van iPads voor B&W en de Raad van Voorschoten in samenwerking met de griffie voor het paperless werken met betrekking tot de vergaderstukken.
• Invoering van het Nieuwe Werken voor medewerkers van de gemeente Voorschoten.
02/’08 – 12/’10 Peopleware SIC – Service manager/project manager
Peopleware SIC is een shared service centre dat IT outsourcing diensten aanbiedt aan bedrijven in het MKB segment volgens een “White Label” constructie. Ik ben verantwoordelijk geweest als ICT service manager bij het ontwikkelen en implementeren van diensten, rapportages aan opdrachtgevers en partnerbedrijven volgens ITIL standaarden. Ontwikkeling en uitbouw van relaties met partnerbedrijven.
Ontwikkeling van modellen voor de berekening van tarieven en kosten. Ook voor modellen voor de insourcing van ICT omgevingen en personeel. Opzetten van gestructureerd overleg met de commerciële verantwoordelijken ten aanzien van kostenstructuren, marges, inhoudelijke dienstverlening en uitsluitingen. Het opstellen van de planning van personeel op basis van de benodigde kwantiteit en expertise. Bewaking van de inzet van personeel en de kwaliteit van de dienstverlening.
Klanten zijn onder meer: Allianz Nederland, Zain Corporate (telecom/GSM), Mercedes Benz Nederland. Voor PeopleWare ben ik onder meer eindverantwoordelijk geweest voor de volgende projecten:
06/’09 – 06/’10 HTM Openbaar vervoer Den Haag – Consultant
• Lead consultant in een team dat de organisatorische, financiële en technische toekomst voor de IT infrastructuur van HTM heeft ontwikkeld. Communicatie met senior management met betrekking tot bedrijfsdoelen op langere termijn en consequenties voor de IT organisatie.
• Tevens aandacht voor personele, opleiding en milieudoelstellingen (energieverbruik).
03/’08 – 02/’09 ZAIN Internationale mobiele telefoon operator – Project manager
• Project manager voor de outsourcing van de corporate IT omgeving van ZAIN naar Peopleware SIC. Inrichting van processen, procedures en werkinstructies. Opzetten van de support organisatie. Organiseren van overleggen tussen SIC en ZAIN Corporate in Bahrain.
• Project manager Oracle Apps, implementatie basissysteem, inrichting van diverse applicatiemodules
• Samenstellen van het beheerteam, 15 personen, en transitie van ad-hoc beheer naar een gestructureerde omgeving volgens ITIL, inclusief het vastleggen van de dienstverlening in SLA’s en bijbehorende rapportages.
• Uitvoeren van aanvullende projecten op regelmatige basis.
03/’08 – 09/’08 ALLIANZ Manager beheer Backoffice ICT en project manager outsourcing
• Manager voor het beheerteam Backoffice met een beheeromvang van 400+ servers, LAN-WAN netwerk en telecommunicatie.
• Reorganisatie van het supportteam, inrichten en verbeteren van processen, procedures en werkinstructies. Gereedmaken van de omgeving voor outsourcing.
10/’06 – 02/’08 Andarr Organizational Services – Senior Consultant
10/’06 – 12/’07 BKR Financiële dienstverlening – Interim manager/service manager
• Interim manager van de IT beheer afdeling, direct leidinggevend aan een team van 6 mensen.
• Transformatie van klassiek beheer naar een service management structuur volgens ITIL met geformuleerde en geaccepteerde doelstellingen en rapportages aan directie en klanten. Verbetering van de beheerprestaties en begeleiden van het personeel, onder meer door het invoeren van scholingstrajecten.
• Participatie bij het aanstellen van een vaste manager en het inwerken van deze persoon.
09/’00 – 09/’06 AEB Afvalverwerking/Gemeente Amsterdam – IT manager/Project manager
• IT manager, direct leidinggevend aan 8 personen en een wisselend aantal externe medewerkers.
• Verantwoordelijk voor visie, innovatie en ontwikkeling en samenwerking met andere afvalverwerkers, klanten binnen en buiten de gemeente Amsterdam en leveranciers.
• Consultant/Analist en Project manager voor ontwikkeling en implementatie van grote bedrijfsapplicaties (ERP- JD Edwards, automatsich weegsysteem, laboratorium informatie management systeem, management informatie systeem, etc.)
• Deelnemer en leider in diverse werkgroepen binnen de gemeente Amsterdam, zoals: gebruikersgroep JD Edwards, informatie beveiliging, gemeentebreed netwerk E-net, etc. Deelnemer in internationale gebruikersgroepen: JD Edwards, Intergraph Smart Plant.
08/’96 – 09/’00 Logica Nederland B.V. Divisie Overheid – Consultant/Senior Project manager
01/’00 – 09/’00 NS Reizigers Call Center Front Liners – Project manager
• Project manager voor de ontwikkeling en implementatie van een call center voor machinisten, conducteurs, perronmedewerkers, etc. Integratie van call center, GSM, directe lijnen met verkeersleiding, bestaande procedures en werkwijzen.
• Het project omvatte bovendien de opleiding van de call center medewerkers.
07/’99 – 03/’00 Ministerie van Economische zaken millennium project – Project manager
• Project manager voor de vervanging van de IT infrastructuur, van Banyan Vines naar Microsoft NT, in verband met de millennium overgang. Banyan Vines leverde geen product dat millennium proof was. Derhalve werd het ministerie gedwongen om in zeer korte tijd te migreren.
• Projectteam van maximaal 28 mensen.
• De opdracht was inclusief het uitschrijven van een Europese aanbesteding en diende gereed te zijn voor 1-12-’99.
04/’97 – 06/’99 KLPD ITO Manager afdeling consultancy en projecten – Interim manager
• Interim manager afdeling Projecten
08/’96 – 04/’97 Belastingdienst Invoering landelijk e-mail system – Project manager
• Project manager voor de Proof of Concept en uitrol fase van het landelijk email systeem voor de Belastingdienst.
01/’94 – 06/’96 ING Bank International Business Analist- Project manager International network
• Architect en project manager voor het ontwikkelen en uitrollen van een international data netwerk voor, in aanvang, ING Bank International, later ook door andere internationaal actieve bedrijfsonderdelen gebruikt.
• Business analist en consultant bij de ontwikkeling van nieuwe diensten over en met het nieuwe netwerk.
• Zeer veel internationale contacten, inclusief zeer veelvuldig reizen.
09/’89 – 12/’93 Intercai Telematics Consultants - Consultant
02/’93 – 12/’93 Setel Curacao Manager Business Communication– Interim manager
• Interim manager van het business support center van de telecommunicatie provider op het eiland.
• Verantwoordelijk voor het aansturen van 55 personen, ontwikkelen van een nieuwe business strategie. Verbeteren van de service aan bestaande klanten. Uitbouwen van de dienstenportfolio.
08/’92 – 02/’93 Ministerie van Onderwijs Vervanging ICT infrastructuur – Consultant
• Principal consultant bij de ontwikkeling, aanbesteding en selectie voor de vervanging van de ICT infrastructuur voor het ministerie.
• Support rol bij de aanleg van de nieuwe infrastructuur voor de O&W programma manager en de collega consultants/project managers.
01’/91 – 10’/92 Robeco Invoering financieel informatiesysteem – Consultant/Project manager
• Consultant voor de selectie van een high-end digitaal informatiesysteem voor dealingroom en analisten.
• Project manager namens Robeco bij de implementatie.
01/’90 – 01/’91 Schiphol Ontwikkeling infrastructuur in kader van project Schiphol 2000 – Consultant
• Consultant voor het ontwerp van de infrastructuur voor Schiphol 2000 namens KLM en in samenwerking met de Luchthaven Schiphol en KPN. Betrokken bij de ontwikkeling van Schiphol Telematics, de uitbater van de infrastructuur op de luchthaven.
• Project manager voor ad hoc projecten in de infrastructuur gedurende de looptijd van het project.
09/’89 – 03/’90 Rekening Rijden fase 1 Ontwikkeling landelijke infrastructuur – Consultant
• Consultant voor de ontwerp van het IT netwerk en opslagcapaciteit, inclusief kosten en beheer.
• Consultant voor het maken van een kosten/baten model voor Rekening Rijden.
06/’81 – 07/’89 Raytheon/Telex Computer Products – Tech support engineer, TS manager, Sales support
• Verschillende functies van tweede en derde lijns support engineer, manager van de afdeling en in laatste instantie sales support manager.
• Klanten in de luchtvaart industrie in Europa, Afrika en het Midden Oosten. Daarnaast klanten in Nederland en Engeland zoals banken, Philips, DAF, Hoogovens, Canon Europe, etc.
• Functie met zeer veel internationale contacten op allerlei niveaus. Zeer veelvuldig internationaal reizen, ook voor langere perioden (Europa en het Midden Oosten.)
Opleidingen
• Nijenrode Business Universiteit/Focus Management van Processen (certificaat)
• LEAN/Six Sigma Black Belt (gecertificeerd)
• LEAN/Six Sigma Green belt (gecertificeerd)
• ISO 27001 Information Security Lead Implementer (gecertificeerd)
• ISO 27001 Information Security Lead Auditor (gecertificeerd)
• Informatiemanagement A.I.M. InHolland/UvA
• PRINCE2 Foundation en Practitioner (gecertificeerd)
• ITIL V2 Foundation en ITIL V3 Foundation
• Inkoop en Contractmanagement voor ICT
• Cursus Resultaatgericht management
• Cursus Financieel management voor ICT managers
• Commercieel management voor technici
• Diverse Management cursussen (AEB, ING, Intercai)
• Open Universiteit Colleges over de Ned. Overheid (Logica)
• Engelse taal Cambridge Proficiency