
Dit ben ik
Mijn dromen en ambities
Ervaren en betrokken docent Nederlands eerstegraads
Profiel
Ik ben een ervaren docente, enthousiast, energiek, en ik zet mij volledig in. Met de meeste lesmethodes heb ik ervaring, met nieuwe leer ik snel werken. Verder ben ik breed inzetbaar voor zowel onderbouw als bovenbouw en heb ik ervaring met eindexamenklassen van vmbo t/m vwo.
Mijn ambitie: jarenlang heb ik bewust gewerkt als interim docent en ik heb veel verschillende scholen meegemaakt. Dit heeft mij een rijke ervaring bezorgd. Sinds eind oktober ben ik op zoek naar een school voor de langere termijn waar ik mij op mijn plek voel en mij verder kan ontwikkelen. Vanaf februari kon ik terecht op het IJburg College, waar ik lesgeef aan lj3 en lj4 vmbo kader en tl, helaas is dit slechts een tijdelijke baan. Dus voor het komende schooljaar zoek ik een nieuwe plek, ook met fijne collega’s, liefst met uitzicht op vast.
Tot slot: in mijn baan op deelschool 5 van het IJburg College ervaar ik dagelijks hoe inspirerend het is om vmbo-leerlingen les te geven en te begeleiden. Ik heb nog geen eigen coachgroep maar ik neem wel twee dagen per week de coachgroep van collega’s waar. Ik kijk er naar uit om weer zelf volwaardig mentor te zijn, zodat ik leerlingen ook in hun persoonlijke ontwikkeling kan coachen, want daar ben ik als (interim) docent veel te weinig aan toegekomen.
Sterke kanten: het vermogen analytisch te denken en helder uit te leggen, invoelingsvermogen en persoonlijk contact met leerlingen en hun ouders. Mentorschap vind ik het leukste wat er is.
In het kort
Specialist:
• In ’t vak Nederlands
Sterke competenties:
• Samenwerking
• Resultaatgerichtheid
Diploma’s:
• Doctoraal Nederlandse taal- en letterkunde met 1e graads lesbevoegdheid Nederlands
Huidige baan, t/m juli 2014: docent Nederlands op het IJburg College in Amsterdam
• Verzorgen van lessen Nederlands aan vmbo-klassen lj3 en lj4; eindexamentraining geven aan lj4.
• Waarnemen van coach-groepen van twee collega’s, elke groep een keer per week.
• Begeleiden van projectlessen.
• Invallen waar dat nodig is.
• Methode: het IJburg College is een digitale school. Nieuwsbegrip is een belangrijk onderdeel. Overig lesmateriaal is ontwikkeld door de collega’s Nederlands. Zelf heb ik een paar toetsen ontwikkeld.
• Heel bijzonder om mee te maken: iedere collega is elke werkdag van 8.15 – 16.45 uur op school. Uitval bestaat niet, als iemand er niet is, dan neemt een ander de les over; ook de leerlingen leer je heel snel goed kennen, want ze zijn elke dag van 8.30 – 15.30 op school (op woensdag iets korter).
Hiervoor ben ik op scholen gedetacheerd geweest via Teach-In Group, van september 2008 t/m december 2013:
Leidsche Rijn College, Utrecht
schooljaar 2012-2013, vanaf eind oktober
• Verzorgen van lessen Nederlands aan leerjaar 1 gymnasiumklas en combiklassen havo/vwo en aan leerjaar 2 havo en vwo.
• Gebruikte methode: OP NIVEAU onderbouw (= nieuwe versie); gewerkt met Nieuwsbegrip.
Schooljaar 2011-2012, twee invalbanen na elkaar:
Isendoorn College, Zutphen
vanaf de meivakantie
• Verzorgen van lessen Nederlands aan combinatieklassen leerjaar 2 vmbo tl / havo.
• Gebruikte methode: OP NIVEAU onderbouw (= nieuwe versie).
Scholen aan Zee, Den Helder
vanaf oktober tot de meivakantie
• Verzorgen van lessen Nederlands 4 havo en 2 vwo.
• Gebruikte methode: Nieuw Topniveau (bb) en Op Nieuw Niveau (ob).
Schooljaar 2010-2011, eerst twee opvangbanen, daarna een heel schooljaar in Beverwijk:
Kennemer College, Beverwijk
vanaf november 2010 t/m oktober 2011
• Verzorgen van lessen Nederlands 5-6 vwo, 4-5 havo en 2 gymnasium.
• Gebruikte methode: Nieuw Topniveau (bb) en Op Nieuw Niveau (ob).
Openbaar Zeister Lyceum, Zeist
in oktober 7 klassen opgevangen, totdat hun nieuwe docent kon komen
• Verzorgen van lessen Nederlands 4-5-6 vwo en 4-5 havo.
• Gebruikte methode: Laagland.
Het Vechtstede college in Weesp
in september 8 klassen opgevangen, totdat hun nieuwe docent kon komen
• Verzorgen van lessen Nederlands 4-5 vwo en 4-5 havo.
• Gebruikte methode: Nieuw Topniveau.
Christelijk College Groevenbeek Ermelo
schooljaar 2009-2010, vanaf april 2010
• Verzorgen van lessen Nederlands 4-5 vwo en 5 havo.
• Gebruikte methode: Eldorado, literatuursyllabus.
Comenius College Rotterdam
februari 2009 - april 2010
• Verzorgen lessen Nederlands bovenbouw 4 vwo en 4-5 havo.
• Gebruikte methode: Nieuw Nederlands.
Christelijk Lyceum Zeist
september t/m december 2008
• Verzorgen lessen Nederlands 4-5-6 havo en vwo.
• Gebruikte methode: Topniveau.
Toen ik ’t onderwijs in ging heb ik, voordat ik voor Teach-In koos, eerst zelf geprobeerd een vaste baan te vinden. In deze tijd heb ik werk gezocht en gevonden al als docent Nederlands op diverse scholen, variërend van vmbo, havo en vwo t/m MBO: van september 2003 t/m juli 2009:
St. Nicolaas Lyceum Amsterdam
schooljaar 2007-2008 en 2008-2009
• Verzorgen van lessen Nederlands aan 2, 3 en 4 vwo en aan 1 en 3 havo.
Het Veenlanden College Mijdrecht
schooljaar 2006-2007
• Verzorgen van lessen Nederlands aan 2 vwo en aan 3 en 5 havo.
Oostvaarders College Almere
schooljaar 2005-2006
• Verzorgen van lessen Nederlands aan 3 en 4 tl en aan 4 kader.
• Verzorgen van lessen Nederlands aan 1 en 2 vwo en aan 3 havo.
Schooljaar 2004-2005, twee 0,4-banen tegelijk:
Kennemerlyceum Overveen
• Verzorgen van lessen Nederlands aan 4 havo en aan 2 en 3 vwo/gymnasium.
ROC Zaandam
• Verzorgen van lessen Nederlands aan eerstejaars studenten ICT.
• Grotendeels zelf de invulling van de lessen bepaald.
Schooljaar 2003-2004: twee invalbanen na elkaar:
na de herfstvakantie:
Eerste Christelijk Lyceum Haarlem
• Verzorgen van lessen Nederlands aan 2 havo en aan brugklassen h/v/gymnasium.
• Mentoraat.
tot de herfstvakantie, mijn eerste leservaring:
Amstelveen College
• Verzorgen van lessen Nederlands aan brugklassen en aan 2 havo.
Werkervaring voordat ik het onderwijs in ging
1991-2002 gewerkt bij de Optiebeurs-Euronext Amsterdam
• Technisch Tekstschrijver op ICT-afdeling
• Tekstschrijver Marketing Communicatie
Competenties
- Resultaatgerichtheid
- Ik ben sterk gedreven, voor mij is belangrijk dat wij er samen iets goeds van maken.
- Samenwerking
Van nature ben ik een teamspeler, daarom kom ik het beste tot mijn recht als de samenwerking met collega’s goed is.
Opleidingen
1989
Vrije Universiteit Amsterdam
Doctoraal Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, met als hoofdvak Taalkunde, daarbij een eerstegraads lesbevoegdheid voor Nederlands; bijvakken: Zweedse en Italiaanse Taal- en Letterkunde
Trainingen
2001
Diploma BHV/EHBO
2003
Opfriscursus Effectief leren voor docenten EFA Amsterdam
2004
Cursus Powerpoint
2005
Feedback op leraarschap RdM Centrum
Activerende didactiek IVLOS
2005-2006
Klassenmanagement vanuit GIP-model
2006-2007
Cursus klassenmanagement voor nieuwe docenten
2009-2010
Cursus Activerende didactiek (op het Comenius College)
Interesses
Literatuur, films, theater, architectuur, wandelen en fietsen.
Aikido en karate (ik heb 15 jaar jeugdkarate gegeven).
Wat breng ik mee?
Mijn huidige situatie
Werkervaring
docent Nederlands aan vmbo, havo, vwo, alle leerjaren en aan eerstejaars MBO
Opleidingen
Nederlandse Taal- en Letterkunde, met eerstegraads lesbevoegdheid
Meer over mij
Werkgebied


