Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van John Schaareman

John Schaareman

Personalia

Leeftijd
65 jaar

Portfolio

Skills, Digitale vaardigheden

  • Afas
  • MS Excel
  • MS Powerpoint
  • MS Word
  • Office 365
  • SAP
  • Exact

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Nederlands
  • Duits
  • Engels
Talen (schrijven)
  • Nederlands
  • Engels
  • Duits
Rijbewijs
  • B - Personenauto

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

Ik ben een ervaren controller/manager finance en kenmerk mij door een pragmatische aanpak in het spanningsveld tussen finance en business. Binnen werkgroepen kijk ik met een kritische, analytische blik, met mijn helikopterview naar bestaande processen en stel, gevraagd en ongevraagd, verbetervoorstellen op. Mijn collega's omschrijven mij als een gedreven persoon, direct en altijd op zoek naar hoe het 'beter' en/of 'anders' kan. Door mijn 'hands-on' mentaliteit ben ik snel in staat om de omgeving te begrijpen waardoor ik snel mijn weg vind binnen de organisatie. Hierbij deel ik zoveel mogelijk bestaande kennis en ervaring en pas nieuwe inzichten, op basis van argumenten snel toe. Mijn stijl van leidinggeven wordt gezien als coachend.

Specialities
Veranderingsmanagement
Ontwikkelen en doorvoeren van processen en rapportages

Project Control:
Opstellen en bewaken van voortgang van projecten

Financial Control:
Monitoren en regie over het budgettering en het prognose proces.

Rapportage:
Ontwikkelen rapportages ten behoeve van alle niveaus binnen de organisatie.

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

Kritisch, oplossingsgericht, teamwerker, coach, resultaat gericht.

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • salesmanager
Sector(en):
  • Overheid
Carrièreniveau:
  • Ervaren
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

Juni 2013 – heden Controller, Lucas Onderwijs
In deze functie van controller het in control brengen van het Bestuur.

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
• Het ontwikkelen van planning en control proces van besturen en verantwoorden (o.a. vormgeven aan bestuursgesprekken)
• beoordelen periodieke rapportages en bespreken met College van Bestuur.
• Beschrijven en beoordelen processen, vooral aandacht voor interne control aspecten
• Interne controle door het uitvoeren van audits
• Opzetten risicomanagement
• Adviseren College van Bestuur

Juli 2007- aug 2012 controller, Gemeente Schiedam
In deze functie adviseren clustermanager Middelen en voor de afdeling Beheer Openbare Ruimte het ontwikkelen van de processen die belangrijk zijn voor het projectmatig werken ,het kunnen monitoren van de financiële voortgang van de projecten en coördineren werkzaamheden 3 medewerkers

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:

• Projectleider van twee deelprojecten van het project kerntaken analyse. Hierbij de gehele organisatie doorgelicht en alle teamleiders en afdelingsmanagers voorstellen uit werken om te komen tot voorstellen tot bezuiniging.
• Advisering van de clustermanager van de afdeling Middelen m.b.t. beleidsnota's en begrotingswijzigingen door te beoordelen op bedrijfsvoeringsaspecten (o.a. doelmatigheid en rechtmatigheid) en toetsing aan vastgestelde financiële kaders (toetsing BBV)
• Advisering van de clustermanager over periodieke rapportages over financiële voortgang en mogelijke risico's.
• Coördinatie werkzaamheden 3 medewerkers.
• Het initiëren van het proces van monitoren en verslaglegging over de financiële voortgang van de kosten en de opbrengsten, risico's en tijd bewaking (GOTIKR) van vooral civiel technische projecten en beheersprojecten.
• Monitoren en begeleiden van de aanbestedingen (inkoop) voor projecten (vastleggen aanbesteding, wijzigingen en betalingen aan leveranciers).
• Samen met de programma managers opstellen van een meer jaren programma voor onderhoud in relatie met beschikbare gelden.
• Adviseren van de afdelingsmanager m.b.t. financieel advies beleidsnota's en de daarbij behorende begrotingswijzigingen, opstellen van p&c producten en verantwoordingsrapportages aan de clustermanager.

Okt 2007 – dec 2008 Controller a.i., Regionaal Opleiding Centrum Zadkine
In deze functie vooral aandacht voor het opzetten van een proces van planning en verantwoording.
Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
• In samenspraak met de nieuwe CFO uitwerken aanbevelingen met betrekking tot de planning en control cyclus, zoals het opstellen van een kaderbrief met daarin de financiële randvoorwaarden en het focus document waarin weergegeven de Zadkine brede doelstellingen voor 2009.
• Het ontwikkelen van een format voor de jaarplannen van de Opleidingscentra met daarin de belangrijkste meetbare doelstellingen, toelichting op de gemaakte keuzes en knelpunten en de financiële planning. Na aanlevering van de plannen deze doornemen met de directeuren om aanbeveling te kunnen doen aan de College van Bestuur..
• Oplossingen aandragen voor de financiële verschillen tussen beschikbare financiële middelen en gevraagde financiële middelen.
• Het opstellen en beoordelen van de concern brede maandelijkse rapportage en bespreken met de CFO over de knelpunten per Opleidingscentra.
• Advisering van de directeuren van de opleidingscentra met betrekking tot financiële vraagstukken.

April 2007 – juli 2007 Business Controller a.i., KPN N.V.
Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
• Als Business Controller de Business Managers van twee afdelingen adviseren in alle financiële vraagstukken, zoals opstellen maand reviews met daarin de beoordeling van de realisatie en tekstuele toelichting op de knelpunten en de opvolging van de actiepunten uit de afdeling plannen en actiepunten uit vorige maand reviews.


Okt 2005 – feb 2007 Senior Adviseur Control & Informatie a.i., Rijkswaterstaat
In deze functie vooral aandacht voor het adviseren bij het opzetten van de afdeling Control & Informatie binnen de Coperate Dienst van Rijkswaterstaat. Deze afdeling is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de informatie.
Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
• Advisering van de stafafdeling Rijkswaterstaat over financieel beheer en treasury.
• Advies geven over de opzet van een van een financieel handboek inclusief interne controle maatregelen en adviezen en aanbevelingen doen bij het schrijven van het handboek.
• Advisering/kaders aangeven voor het opstellen van een treasury statuut binnen de richtlijnen van de overheid.

Jan 1999 – juli 2005
juni 1988 - mrt 1996 Manager Financieel Economische Zaken, TNO
Hierbij werkzaam geweest bij verschillende onderdelen van TNO: Productcentrum en Fysisch Elektronisch Laboratorium, Nederlands Instituut voor Geo Wetenschappen en Preventie en Gezondheid. Belangrijkste aandacht was het reorganiseren en op nieuw opzetten van afdelingen (financiële administratie, project administratie, bedrijfsbureau) en processen (projectcontrol)
Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
• Verantwoordelijk voor het planning en verantwoording proces binnen de organisatie (op projectniveau en organisatie niveau) om te zorgen dat informatie van verschillende afdelingen op tijd worden aangeleverd.
• Advisering afdelingshoofden en directie.
• In overleg met projectleiders, afdelingshoofden en directie de benodigde informatie voorziening vaststellen en ontwikkelen. (webfocus)

Juli 1998 – dec 1998 Interim Controller, FinAce Detacheringen
Op basis van detachering beschikbaar zijn voor tijdelijke projecten.

Jan 1997 – juni 1998 Hoofd financiële administratie, Arbo Unie Rijnmond
In deze functie vooral aandacht voor het samenvoegen van 2 financiële administraties met verschillende culturen en ontwikkelen kostprijsberekeningen

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:.
• Het integreren van de financiële administratie en processen van overgenomen arbodienst.
• Opstellen en bespreken maand reviews met afdelingshoofden en directie.
• Het opbouwen van een kostprijsberekening van de producten in samenspraak met de afdelingshoofden.

April 1996 – dec 1996 Hoofd financiële administratie, Promech Sorting Systems
In deze functie vooral aandacht voor managementrapportage

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
• projectrapportages opstellen en bespreken met projectleiders
• periodieke rapportage opstellen en bespreken met directie

Mrt 1985 – mei 1988 Hoofd financiële administratie, Gelatine Fabriek N.V.
Verzorgen periodieke rapportages en bespreken met directie.

Mei 1983 – feb 1985 Back Office medewerker, Equity & Law Levensverzekeringen
• Beoordelen offerte aanvragen, adviezen geven aan tussenpersonen en berekenen premies levensverzekeringen.

Opleidingen

HEAO BE
BBV
diverse management developement cursussen

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

modelspoor, squash, sleutelen aan oldtimer brommer

Werkgebied

  • Berkel en Rodenrijs 50km
Talentcard®