Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Erik Walst

Erik Walst

Personalia

Leeftijd
59 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Engels
  • Nederlands
Talen (schrijven)
  • Engels
  • Nederlands
Rijbewijs
  • B - Personenauto

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

Ik ben een zeer ervaren en gemotiveerde Project en Service Manager met meer dan 20 jaar ervaring in zowel Nederland als het buitenland.
Gedurende mijn opdrachten bij diverse bedrijven zoals IBM, TNT, MCI en Suntrust heb ik een breed scala aan vaardigheden en ervaring opgedaan op het gebied van proces management, efficiëntie verbetering en kwaliteit management.
Hierbij streef ik er altijd naar een win-win situatie te creëren door het afwegen van zowel de business en IT belangen.


AFGERONDE OPLEIDINGEN ALGEMEEN
Havo 1986
Meao Informatica 1989



OPLEIDINGEN VAKGERICHT
Prince 2 Practitioner Gecertificeerd 2013
ITIL III Gecertificeerd 2011
Prince 2 Foundation Gecertificeerd 2008
PMBOK Gecertificeerd 2001
ITIL Gecertificeerd 2002
Ambi Database Management.
Gecertificeerd 1992
Ambi Computer Organization
Gecertificeerd 1992
Ambi Data Structures en Algorithms.
Gecertificeerd 1993
Karrass Negotiating Tactics
Gecertificeerd 2001



TALEN
Nederlands : moedertaal
Engels : Uitstekend gesproken en geschreven


WERKERVARING


Employer : T-Systems
Period : 09-2012-02-2014
Function/Role : Project manager op het NaaS (NAS as a service) project voor het Shell global account binnen T-systems.
Hardware : Netapp
Platform/software/tools : Wintel Unix

Duties : Het managen van verschillende teams van verschillende samenstelling en grootte gedurende alle fases van een storage upgrade en migratie voor Shell.
• Verantwoordelijk voor de integriteit met betrekking tot tijd, budget, scope, verandering, risico's en middelen bij het leveren van meerdere projecten.
• Het sturen van de prodcuctiviteit door het zetten van duidelijk verwachtingen en het pro-actief communiceren van de project status, issues en risico’s naar de stakeholders en management.
• Het opstellen en distribueren van de project doelen en taken naar het solutions team.
• Het toepassen van effectieve project management methodologieën en controletechnieken.
• Synchronisatie van de inspanningen van initiatieven waarbij meerdere groepen en afdelingen betrokken waren.
• Het op de juiste manier escaleren van issues en zorgpunten.
• Verantwoordelijk voor klantcontact en het managen van de verwachtingen van de klant.
• Samenwerken met de financieele afdelingen voor het bepalen van de impact en de implicatie van de verschillende geboden opties binnen de projecten.


Employer : DITP (short term interne opdracht)
Period : 04-2012-08-2012
Function/Role : Senior Service Manager
Hardware : N/A
Platform/software/tools : Wintel, AIX, Oracle, Office

Duties : • Verantwoordelijk voor de evaluatie en creatie van de SLR rapportages.
• Verantwoordelijk voor de uitvoer en bewaking van de services zoals bijvoorbeeld incident, change-, en probleem management.
• Verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van ITIL processen en de rapportage hier over.
• Verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van de SLA en de rapportage hier over


Opdrachtgever : IBM
Periode : 01-2009-06-2012
Functie/rol : Senior Service Manager & Project Manager
Hardware : ESX, P570,
Platform/software/tools : Wintel, AIX, Oracle, Maximo, Office 2007
Gedurende deze periode was ik als senior service manager verantwoordelijk voor de ondersteuning van het UWV project vanuit de onderliggende hardware en middelware.

Werkzaamheden : • Verantwoordelijk voor alle ITIL service management processen geleverd door IBM voor UWV-Werkbedrijf
• Verantwoordelijk voor capaciteit en configuratiemanagement inclusief rapportages voor ongeveer 2000 servers
• Verantwoordelijk voor SLR rapportages.
• Verantwoordelijk voor de uitvoer en bewaking van de services zoals bijvoorbeeld incident, change-, en probleem management.
• Verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van ITIL processen en de rapportage hier over.
• Verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van de SLA en de rapportage hier over.
• Verantwoordelijk voor kosten bewaking en de controle en afhandeling van scope creep.
• Verantwoordelijke in het RFS proces, het RFI proces en de onderhandelingen voor nieuwe en bestaande contracten.
• Gewerkt volgens Prince 2.








Opdrachtgever : IBM
Periode : 03-2007-01-2009
Functie/rol : Project & Service Manager voor IBM bij het UWV voor project Polis (onderdeel van project WALVIS)
Hardware : ESX, P570,
Platform/software/tools : Wintel, AIX, Oracle, Manage Now R1, Manage Now R2, MS office

Gedurende deze periode was ik als service & projectmanager betrokken bij het zo genoemde 'Killen en Migreren' Project waarbij een diverse mix van applicaties en databases -Oracle & SQL- (waaronder een groot aantal legacy systemen) gemigreerd werden van 5 datacenters naar 1 data center. Hierbij was ik onder andere verantwoordelijk voor de aansturing van de migratie teams van 5 tot 10 FTE en de 3rd party applicatie leveranciers om tot een nieuwe omgeving te komen

Werkzaamheden : • Verantwoordelijk voor alle ITIL service management processen zoals geleverd door IBM voor UWV-Werkbedrijf (multi-vendor outsourcesituatie).
• Verantwoordelijk voor de uitvoer en bewaking van de services zoals bijvoorbeeld incident, change-, en probleem management.
• Een van mijn taken als service manager was om de efficiëntie van de processen te verbeteren en te zorgen dat de processen inpasten in de vastgestelde procedures binnen het UWV. Vandaar dat ik tijdens het migratiedeel van het project nauw betrokken was bij verschillende data migraties en Active Directory-projecten.
• Verantwoordelijk voor kostenbewaking en de controle en afhandeling van scope creep.
• Verantwoordelijke in het RFS proces, het RFI proces en de onderhandelingen voor nieuwe en bestaande contracten.
• Gewerkt volgens Prince 2.




Opdrachtgever : IBM
Periode : 11-2005-03-2007
Functie/rol : Change en Project Manager voor IBM bij het UWV voor project Polis (onderdeel van project WALVIS)
Hardware : ESX, P570
Platform/software/tools : Wintel, AIX, Oracle, Manage Now R1, Manage Now R2, MS office

IBM is een automatiserings organisatie met binnen Nederland ongeveer 6000 werknemers.

Werkzaamheden : Verantwoordelijk voor het creëren en beheren van een change management service desk voor de activiteiten van IBM op locatie bij het UWV.
Direct verantwoordelijk voor de aansturing van circa 15 medewerkers in een aantal disciplines (AIX, DBA, Wintel en anderen)
Direct verantwoordelijk voor het opzetten en documenteren van de change, de configuratie en het beheer van capaciteit processen en procedures.
Direct verantwoordelijk voor de rapportage over de activiteiten van het change management bureau
Mede verantwoordelijk voor de taken van de IBM-service manager met betrekking tot relatiebeheer.



Opdrachtgever : TNT
Periode : 1-2005-11-2005
Functie/rol : Senior Service Manager
Hardware : Hp, Compaq , anderen
Platform/software/tools : Wintel, Oracle, SQL,

Werkzaamheden : Het beheer en inrichten van een servicedesk en kantoor automatisering afdeling van 14 mensen verantwoordelijk voor 680+ gebruikers, 60 servers, 190+ printers en 600+ mobiele apparaten met 24-uurs dekking.
Verantwoordelijk voor onder andere:
• Stroomlijnen van de operatie en netwerk beheer middels implementatie van processen en procedures volgens ITIL
• Stroomlijnen en het verbeteren van de ondersteuning van de gebruikers door educatie van zowel de gebruikers als het servicedesk personeel
• Onderhandelingen met leveranciers, SLA -en contractonderhandelingen met betrekking tot het data center, de apparatuur en verleende diensten.
• Creatie van een meer 'menselijke' service desk en de minimalisering van beheer op afstand zoals verzocht door de klant.
• Efficiëntie verbetering call afhandeling


Opdrachtgever : Quadrovision
Periode : 09-2004-1-2005
Functie/rol : Sevice Manager
Hardware : Dell, HP, IBM
Platform/software/tools : Wintel

Werkzaamheden : Het maken van een voorstel en implementatieplan voor de overgang naar en het beheer van een servicedesk en kantoorautomatisering afdeling bestaande uit 14 personen (8-service desk / call center en 6 Systeembeheerders) om ondersteuning te bieden voor 680 + gebruikers, 60 servers, 190 + printers en 600 + mobiele apparaten (PDA's en dergelijke) die 24 / 7. dekking voor TPG Hoofdkantoor in Hoofddorp. Het voorstel bevatte de volgende belangrijke punten:
Stroomlijnen operaties en ondersteuning van het netwerk volgens de ITIL-normen
Stroomlijning en verbetering van de ondersteuning van gebruikers
Het meten van de server gebruik en betrouwbaarheid
Verantwoordelijkheden van de service management desk
Verantwoordelijkheden voor vendor, SLA en contractonderhandelingen met betrekking tot het datacenter, apparatuur en diensten.
Creatie van een meer 'menselijke' service desk en de minimalisering van beheer op afstand
Creatie van proces-en procedure documentatie

Na het winnen van het bod voor de service desk en office management operaties heb ik de bovenstaande structuur geïmplementeerd bij de opdrachtgever.

OVERIGE WERKERVARING

Opdrachtgever : Self-employed contractor Atlanta GA USA
Periode : 2001-2004
Functie/rol : Consultant/Project Manager
Hardware : IBM, Compaq, Dell, Cisco
Platform/software/tools : Wintel, Aix, Oracle, SQL

Werkzaamheden :  Advanced Automation
Project research en implementatie
 Alimenta USA (former Employer)
Conversie programma opstellen en uitvoeren voor het down sizen van de operatie
 Choice Point
2 Datacenter verhuizingen en consolidaties
 Comsys Contracting
Team lead Windows 2000 system en PC roll-out


Opdrachtgever : Racetrac Petroleum Smyrna GA
Periode : 2000-2001
Functie/rol : IT Manager Networks/Datacenter
Hardware : Compaq, IBM, HP
Platform/software/tools : Wintel, Oracle, SQL


Opdrachtgever : EDP
Periode : 2000-2000
Functie/rol : Roll out manager
Hardware : Compaq
Platform/software/tools : Wintel

Opdrachtgever : Alimenta USA Inc
Periode : 1995-2000
Functie/rol : IT manager
Hardware : IBM, Dell, Compaq
Platform/software/tools : Wintel, Novell

Werkgever : Gambia Groundnut Corp. Banjul, The Gambia
Periode : 1994-1995
Functie/rol : Project/Operations Manager
(On loan from Alimenta Commodities LTD)
Hardware : Compaq, IBM, 3com
Platform/software/tools : Wintel, Novell

Werkgever : Alimenta Commodities Ltd Rotterdam, Netherlands
Periode : 1990-1995
Functie/rol : Operations Manager
Hardware : Compaq, HP
Platform/software/tools : Novell,Windows

OVERZICHT KENNIS EN ERVARING

Methode Servicedesk tools
ITIL III Maximo (Tivoly service desk)
PRINCE II HP Openview Service Desk
PMP Manage now R1
PMBOK Manage now R2
Thin Clients (Citrix meta frame, MS Terminal Server)
Migration tools (Norton Ghost, SMS, Desktop DNA)
Meer dan 10 jaar ervaring met: Microsoft Office inclusief MS-Access (97, 98, 2000, XP)
Clipper programming design and analysis (10 jaar)
MS-Project
Visio
Dbase tools (Clipper, Dbase IV)
Email packages (CC-Mail, MS-Exchange, Lotus Notes)
Firewalls (Elron /Checkpoint)
Network Monitoring(3Com Trancend, BMC Patrol, IPsentry )
Network Security (Tivoli access manager and others)
Backup and data storage solutions (Tivoli Storage Manager, Arc-Serve)

Operating Systems Overig
Windows 95
Windows 98
Windows 2000
Windows 2003
Windows XP
Windows Vista
Linux
AIX
OS/2
Dos Non technical skills:
Budgeting en forecasting
Cost control en cost cutting
Streamlining operatie
Asset management
Procedure design en implementatie
Disaster Recovery/Prevention
Security Expertise (policy en procedure ontwerp en implementatie)
Network management, design, administratie en engineering
Purchasing en onderhandeling skills
Team building
Project Management
Technical en Non-technical proposal schrijven

Networks
10 Base 2

Wat breng ik mee?

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • programmeur internet
Sector(en):
  • Marketing & Communicatie
Carrièreniveau:
  • Senior management
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

01-09-2012 tot 28-02-2014
T-systems
Project manager op het NaaS (NAS as a service) project voor het Shell global account binnen T-systems.
Netapp
Wintel Unix

Het managen van verschillende teams van verschillende samenstelling en grootte gedurende alle fases van een storage upgrade en migratie voor Shell.
• Verantwoordelijk voor de integriteit met betrekking tot tijd, budget, scope, verandering, risico's en middelen bij het leveren van meerdere projecten.
• Het sturen van de prodcuctiviteit door het zetten van duidelijk verwachtingen en het pro-actief communiceren van de project status, issues en risico’s naar de stakeholders en management.
• Het opstellen en distribueren van de project doelen en taken naar het solutions team.
• Het toepassen van effectieve project management methodologieën en controletechnieken.
• Synchronisatie van de inspanningen van initiatieven waarbij meerdere groepen en afdelingen betrokken waren.
• Het op de juiste manier escaleren van issues en zorgpunten.
• Verantwoordelijk voor klantcontact en het managen van de verwachtingen van de klant.
• Samenwerken met de financieele afdelingen voor het bepalen van de impact en de implicatie van de verschillende geboden opties binnen de projecten.

01-06-2009 tot 01-08-2012
IBM
Senior Service Manager & Project Manager
ESX, P570,
Wintel, AIX, Oracle, Maximo, Office 2007
Gedurende deze periode was ik als senior service manager verantwoordelijk voor de ondersteuning van het UWV project vanuit de onderliggende hardware en middelware.

• Verantwoordelijk voor alle ITIL service management processen geleverd door IBM voor UWV-Werkbedrijf
• Verantwoordelijk voor capaciteit en configuratiemanagement inclusief rapportages voor ongeveer 2000 servers
• Verantwoordelijk voor SLR rapportages.
• Verantwoordelijk voor de uitvoer en bewaking van de services zoals bijvoorbeeld incident, change-, en probleem management.
• Verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van ITIL processen en de rapportage hier over.
• Verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van de SLA en de rapportage hier over.
• Verantwoordelijk voor kosten bewaking en de controle en afhandeling van scope creep.
• Verantwoordelijke in het RFS proces, het RFI proces en de onderhandelingen voor nieuwe en bestaande contracten.
• Gewerkt volgens Prince 2.

01-03-2007 tot 01-06-2009
IBM
Project & Service Manager voor IBM bij het UWV voor project Polis (onderdeel van project WALVIS)
ESX, P570,
Wintel, AIX, Oracle, Manage Now R1, Manage Now R2, MS office

Gedurende deze periode was ik als service & projectmanager betrokken bij het zo genoemde 'Killen en Migreren' Project waarbij een diverse mix van applicaties en databases -Oracle & SQL- (waaronder een groot aantal legacy systemen) gemigreerd werden van 5 datacenters naar 1 data center. Hierbij was ik onder andere verantwoordelijk voor de aansturing van de migratie teams van 5 tot 10 FTE en de 3rd party applicatie leveranciers om tot een nieuwe omgeving te komen

• Verantwoordelijk voor alle ITIL service management processen zoals geleverd door IBM voor UWV-Werkbedrijf (multi-vendor outsourcesituatie).
• Verantwoordelijk voor de uitvoer en bewaking van de services zoals bijvoorbeeld incident, change-, en probleem management.
• Een van mijn taken als service manager was om de efficiëntie van de processen te verbeteren en te zorgen dat de processen inpasten in de vastgestelde procedures binnen het UWV. Vandaar dat ik tijdens het migratiedeel van het project nauw betrokken was bij verschillende data migraties en Active Directory-projecten.
• Verantwoordelijk voor kostenbewaking en de controle en afhandeling van scope creep.
• Verantwoordelijke in het RFS proces, het RFI proces en de onderhandelingen voor nieuwe en bestaande contracten.
• Gewerkt volgens Prince 2.

01-11-2005 tot 01-03-2007
IBM
Change en Project Manager voor IBM bij het UWV voor project Polis (onderdeel van project WALVIS)
ESX, P570
Wintel, AIX, Oracle, Manage Now R1, Manage Now R2, MS office

IBM is een automatiserings organisatie met binnen Nederland ongeveer 6000 werknemers.

Verantwoordelijk voor het creëren en beheren van een change management service desk voor de activiteiten van IBM op locatie bij het UWV.
Direct verantwoordelijk voor de aansturing van circa 15 medewerkers in een aantal disciplines (AIX, DBA, Wintel en anderen)
Direct verantwoordelijk voor het opzetten en documenteren van de change, de configuratie en het beheer van capaciteit processen en procedures.
Direct verantwoordelijk voor de rapportage over de activiteiten van het change management bureau
Mede verantwoordelijk voor de taken van de IBM-service manager met betrekking tot relatiebeheer.

01-01-2005 tot 01-11-2005
TNT
Senior Service Manager
Hp, Compaq , anderen
Wintel, Oracle, SQL,

Het beheer en inrichten van een servicedesk en kantoor automatisering afdeling van 14 mensen verantwoordelijk voor 680+ gebruikers, 60 servers, 190+ printers en 600+ mobiele apparaten met 24-uurs dekking.
Verantwoordelijk voor onder andere:
• Stroomlijnen van de operatie en netwerk beheer middels implementatie van processen en procedures volgens ITIL
• Stroomlijnen en het verbeteren van de ondersteuning van de gebruikers door educatie van zowel de gebruikers als het servicedesk personeel
• Onderhandelingen met leveranciers, SLA -en contractonderhandelingen met betrekking tot het data center, de apparatuur en verleende diensten.
• Creatie van een meer 'menselijke' service desk en de minimalisering van beheer op afstand zoals verzocht door de klant.
• Efficiëntie verbetering call afhandeling

01-09-2004 tot 01-01-2005
Quadrovision
Sevice Manager
Dell, HP, IBM
Wintel

Het maken van een voorstel en implementatieplan voor de overgang naar en het beheer van een servicedesk en kantoorautomatisering afdeling bestaande uit 14 personen (8-service desk / call center en 6 Systeembeheerders) om ondersteuning te bieden voor 680 + gebruikers, 60 servers, 190 + printers en 600 + mobiele apparaten (PDA's en dergelijke) die 24 / 7. dekking voor TPG Hoofdkantoor in Hoofddorp. Het voorstel bevatte de volgende belangrijke punten:
Stroomlijnen operaties en ondersteuning van het netwerk volgens de ITIL-normen
Stroomlijning en verbetering van de ondersteuning van gebruikers
Het meten van de server gebruik en betrouwbaarheid
Verantwoordelijkheden van de service management desk
Verantwoordelijkheden voor vendor, SLA en contractonderhandelingen met betrekking tot het datacenter, apparatuur en diensten.
Creatie van een meer 'menselijke' service desk en de minimalisering van beheer op afstand
Creatie van proces-en procedure documentatie

Na het winnen van het bod voor de service desk en office management operaties heb ik de bovenstaande structuur geïmplementeerd bij de opdrachtgever.

Opleidingen

01-07-2013 tot 01-07-2013
Prince 2 Practitioner Gecertificeerd 2013

01-06-2011 tot 01-06-2011
ITIL III Gecertificeerd 2011

01-06-2008 tot 01-06-2008
Prince 2 Foundation Gecertificeerd 2008

01-06-2002 tot 01-206-2002
ITIL II Gecertificeerd 2002

Meer over mij

Werkgebied

  • Alphen aan den Rijn 100km
Talentcard®