Terug

Nee, nee en nog eens nee!

24 december 2019 door Marielle van Raaij

Dit is misschien een beetje overdreven. Wanneer je iets niet wilt doen, dan hoef je niet als een peuter op de grond te stampen. Toch is het woordje nee voor veel mensen ontzettend moeilijk om te zeggen. Waarom is dat nu zo moeilijk? Het is goed om je daar eens in te verdiepen. Zodat je meer balans in je leven krijgt.

Twee is nee

In onze kindertijd hebben we al gauw in de gaten dat het woord nee een hele negatieve lading heeft. Het eerste woordje nee horen we van onze ouders. Je hebt al die leuke plannetjes uitgedacht en dan mag het niet. Erg frustrerend natuurlijk. Je probeert grenzen te verkennen. Dat is goed voor de ontwikkeling. Tegelijkertijd ontwikkel je als kind een gezonde hekel aan het woordje nee.

Als een baby dan peuter is geworden gaat het zelf uitproberen wat nee-zeggen met de omgeving doet. Grenzen ontdekken is immers typisch voor peuters. Deze periode staat ook bekend als de peuterpubertijd, de nee-fase of twee is nee. In de Verenigde Staten spreekt men zelfs van de “terrible two's”, de verschrikkelijke leeftijd van twee jaar. De reactie van ouders op hun weigerende kind is vaak niet mis. Papa en mama hebben er weinig begrip voor. Ze spreken het kind streng toe en wijzen het gedrag af. Soms gevolgd door een strijd en straf. Nee zeggen levert dus stress op als we klein zijn en dat vergeten we later niet.

Aanpassen

Op de basisschool en de middelbare school leren we vervolgens hoe belangrijk het is om ons aan te passen. Zeg maar eens nee als een vriendje zin heeft om te spelen. Dan loop je het risico dat er geen volgend speelafspraakje volgt. Nee zeggen tegen de juf of de voetbaltrainer is ook niet verstandig. Dat nemen we later mee in ons werkzame leven, waar aanpassing aan collega's, de baas en de klant de norm is. Zo ontwikkelen we al vroeg in ons leven een mindset die is ingesteld op ja zeggen en aanpassen aan de dingen die men van ons verwacht.

Angst

"Als je ja zegt tegen een ander, pas dan op dat je niet nee zegt tegen jezelf"

Paulo Coulho, schrijver

Geen nee durven zeggen komt meestal voort uit angst. Angst voor de consequenties van het uitspreken van die drie letters. Zoals ons dat is aangeleerd. Tegen je zin toestemmen in klussen of afspraken zorgt voor weerstand in jezelf. Het veroorzaakt disharmonie en stress. Op den duur kan het zelfs zorgen voor een gevoel van minderwaardigheid. Terwijl je juist banger zou moeten zijn voor de vicieuze cirkel waar je in terecht komt als je te vaak toestemt tegen je zin. Te veel werk leidt tot een gevoel van falen. De job komt niet af, teleurgestelde partijen. De volgende keer zul je nog meer je best doen om de ander tevreden te stellen en sneller ja zeggen. Gevolg: nog meer stress en nog meer zelfverwijt. Dat gevoel van falen maakt dat je de volgende keer opnieuw sneller ja zegt en dus nog verder verstrikt raakt in je goedbedoelde gedrag.

Het belang van nee zeggen

Leren nee te zeggen is dus belangrijk voor een evenwichtige balans in je leven. Zeg je te veel ja dan loop je het risico een burn-out te krijgen of in een ongelukkige aanhoudende situatie vast te blijven zitten. Probeer eens een keer nee te zeggen tegen je baas. Vlak voor de vakantie of aan het eind van de dag. Opkomen voor jezelf is nooit fout als het terecht is. Vind je dat moeilijk? Wanneer je er nog niet aan toe bent, is de beste oplossing geen ja of geen nee zeggen. Een assertiviteitstraining kan een uitkomst bieden. 

Dat is natuurlijk allemaal mooi voor mijn persoonlijke balans, hoor ik je zeggen, maar tegen een klant kun je toch geen nee zeggen? De klant is immers koning? Nee. Ook hier geldt dat je innerlijke welbevinden uiteindelijk beter is voor de klant. Richard Branson geeft het goed aan in een interview in Inc., het Amerikaanse tijdschrift voor kleine ondernemingen en start-ups. “Als een werknemer 100% trots op zijn baan is, goed behandeld wordt en lekker in zijn vel zit, dan is hij vriendelijk voor de klant. Als hij niet de goede vaardigheden aangeleerd krijgt, niet voldoende waardering ontvangt of een vervelende situatie meemaakt, dan is er geen service met een glimlach en zal ook de klant niet meer terug willen komen. Daarom komt voor mij de werknemer op de eerste plaats, de klant op de tweede plaats en pas op de laatste plaats de aandeelhouders. Uiteindelijke zal de klant en daarmee jij meer tevreden zijn.”

Wil jij ook leren nee zeggen? Doe dan de 'online cursus nee zeggen' of kies voor andere online cursussen op het gebied van eigenwaarde en assertiviteit: :

1. In de online cursus “Assertiviteit” ga je elke dag werken aan het ontwikkelen van assertiviteit. Je ontwikkelt dit namelijk door het steeds zetten van kleine stappen en steeds een beetje meer voor jezelf opkomen.

2. Gelukkig zijn de meeste klanten hartelijk welkom in jouw bedrijf. Maar ook jij ontkomt niet aan lastige mensen die zich soms zelfs agressief gedragen. Wat doe je dan precies? In de online cursus Agressieve klanten leer je hoe. 

3. In de online cursus “Persoonlijke kracht & uitstraling” leer je meer inzicht te hebben in je eigen kwaliteiten en hoe je die kwaliteiten kan inzetten, bekend zijn met je eigen normen, waarden en overtuigingen en je weet welk effect je hebt op anderen.

  • Communicatie & Presentatie
  • HR, Psychologie & Coaching
  • Persoonlijke Effectiviteit