Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Tom Mulder

Tom Mulder

Sales Manager / Commercieel Operationeel manager / Commercial Controller / Zelfmanagement Coach

Personalia

Leeftijd
56 jaar

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Engels
  • Nederlands
  • Duits
Talen (schrijven)
  • Nederlands
  • Engels
  • Duits
Rijbewijs
  • B - Personenauto

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

Focus:

Ik wil samen met het team bijdragen aan de strategische en commerciële doelen van de organisatie. Doorlopend verbeteren van processen en focus op groei door een excellente klantervaring zie ik hierbij als bouwstenen. Resultaatgerichtheid, vernieuwend en oog voor de waarde van de medewerker zijn belangrijke normen en waarden die mij aanspreken.

Achtergrond:

Door mijn brede, internationale ervaring binnen Sales en Commerciële Operatie heb ik goed inzicht in commerciële processen. Ik ben sterk in het stroomlijnen en optimaliseren van deze processen en het meenemen van mensen in het bijhorende verandertraject. Hiermee heb ik succesvol commerciële teams opgezet en aangestuurd.

Met mijn analysekwaliteiten en financiële achtergrond weet ik complexe vraagstukken, grote hoeveelheden data en marktontwikkelingen te vertalen naar concrete en onderbouwde plannen en analyses. Voor commerciële vragen heb ik vaak ideeën en weet ik de juiste mensen te mobiliseren om tot een antwoord te komen.

Mijn ervaring als Brand Ambassador voor Orange maakt dat ik sterk ben in presenteren en dat ik een verhaal met enthousiasme en overtuiging kan overbrengen. Ik sta graag voor een groep en heb regelmatig trainingen en externe presentaties verzorgd voor en binnen de organisaties waar ik werkzaam ben geweest.

Ik ben betrokken of leidend geweest bij trajecten voor nieuwe werkwijzen en het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten. Ik ga graag met klanten en collega’s in gesprek om nieuwe zienswijzen te bespreken en weet deze samen te voegen in een gedegen commerciële visie. Daarnaast heb ik deelgenomen aan projecten met als doel het verbeteren, verhogen en inzichtelijk maken van klanttevredenheid en het doen van voorstellen om te komen tot de beste klantloyaliteit.

Als manager geef ik richting en zet medewerkers aan het stuur. Hiermee creëer ik een omgeving waarin mensen eigenaarschap en beslissingen durven te nemen gebaseerd op hun kennis en kunde. Met mijn enthousiasme weet ik mensen te inspireren en met mijn uitstekende communicatie- en presentatievaardigheden weet ik mensen te begeleiden in het neer zetten van een resultaat.

Ik heb een diversiteit aan management trainingen, commerciële trainingen en managementsessies gehad en heb basiskennis van het LEAN gedachtegoed. Daarnaast heb ik meerdere trainingen gevolgd op het gebied van presenteren en communiceren. On the job ben ik betrokken geweest bij het organiseren van klantendagen, events en een groot seminar.

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

Ik, Tom Mulder ben een positief ingestelde energieke en enthousiast doener. Ik deel graag kennis en vind het leuk om andere mensen te helpen ontwikkelen. Als een loyale en betrokken teamspeler realiseer ik graag samen met anderen concrete doelen. Ik combineer moeiteloos strategisch en conceptueel denken met de dagelijkse operationele gang van zaken en met mijn open en directe manier van samenwerken ondersteun ik mensen in het behalen van doelstellingen. Mijn stabiele en evenwichtige karakter zorgt er voor dat ik bezit over een hoge belastbaarheid en helpt mij in het creëren van een vertrouwde werkomgeving voor mijn collega’s.

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • salesmanager
Sector(en):
  • Algemeen
Carrièreniveau:
  • Senior management
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

01/2017 – heden, @tension
Business Consultant Commercie & Zelfmanagement Coach

Commerciële ondersteuning en Business Control: Organisaties helpen met commerciële uitdagingen, tijdelijke behoefte aan extra handjes of het managen van (financiële) informatiestromen. Ruim ervaren in Commerciële operatie / Verkoop en echt klantgericht, help ik bedrijven in control te blijven en te groeien. Voor management rapportages die spreken, prijsstrategieën gebaseerd op waarde creatie en business cases met een verhaal.

Zelforganisatie: Aandacht voor mens en organisatie op weg naar doelgerichte zelforganisatie. Informeren, adviseren en het ondersteunen van organisaties die van hiërarchie over willen gaan naar gedeeld leiderschap en waar iedere medewerker ondernemer wordt binnen zijn of haar rollen.

01/2015 – 01/2016 Manager Operatie Digitale Transactiesystemen, FloraHolland

FloraHolland biedt een wereldomvattende, dynamische, fysieke en virtuele marktplaats waar handel, kennis en innovatie in de sierteelt samenkomen. FloraHolland verbindt zijn leden met hun klanten.

Aansturen van vijf teams (36 FTE). De teams zijn verantwoordelijk voor de commerciële operatie en beheer van de digitale transactiesystemen (70 miljoen omzet) en het commercieel en financieel ondersteunen van de Directe verkoop stroom (2,2 miljard omzet).

Behaalde doelstellingen:
- Opzetten van een commerciële strategie voor de digitale transactiesystemen en het commercieel ontwikkelen van een nieuwe web omgeving voor plantenverkoop waarbij samenwerking met de klant centraal staat.
- Als lid van het senior management invulling geven aan de strategische doelen van FloraHolland 2020 en het begeleiden van de medewerkers in de transformatie naar een klantgerichte organisatie.
- Het begeleiden van de teams in het veranderproces dat, na een grootscheepse reorganisatie in 2014, is ingezet en het zorgen voor een stabiele en vertrouwde werkomgeving.


10/2012 – 05/2014 Senior Manager Commercial Services & Support, Lely International N.V
10/2011 – 09/2012 Manager Customer Sales Support, Lely Industries N.V.

Lely is een internationaal producent en leverancier van high tech, innovatieve producten gericht op de melkveehouderij en wereldmarktleider op het gebied van geautomatiseerd melken.

Aansturen van het team (14 FTE). Het team ondersteunt de lokale verkooporganisaties (16 landenteams, 63 landen) op commercieel gebied (omzet 225 miljoen) en is direct verantwoordelijk voor Distribution Sales en het Dairy XL team (gezamenlijke omzet 30 miljoen). Het team is het commercieel aanspreekpunt voor commerciële productinformatie, productintroducties en ontwikkelt alle verkoopmaterialen en producttrainingen

Behaalde doelstellingen:
- Opzetten van een afdeling voor commerciële training van de Lely Center verkopers en managers en het opzetten/verzorgen van interne trainingen voor de collega’s van de lokale verkooporganisaties.
- Het initiëren van een transformatie van product naar conceptverkoop met als doel mensen bewust te maken van de veranderingen in de markt inzake klantbehoefte en klantgedrag die horen bij de groeifases van een product.
- Het ontwikkelen en implementeren van een nieuw sales jaarplan / budgetteringsmodel voor de lokale sales organisaties en het transformeren van een centraal gestuurde sales organisatie naar een lokaal gestuurde sales organisatie.
- Het integreren van de Dairy en de Forage supportafdelingen tot één commerciële product support afdeling.
- Ontwikkelen van een productmarketingstrategie voor de diverse productgroepen en het introduceren van een “Knowledge Triangle” als middel voor kennisoverdracht binnen de verkooporganisatie.
- Initiator van de introductie van Customer Life Cycle management en Product Life Cycle management. Projecteigenaar voor de ontwikkeling en implementatie van beide Life cycles.
- Ontwikkelen en onderhouden van commerciële rapportages en het verzorgen van product-, klant- en marktanalyses.
- Deelnemer in strategische sessies met de Board met als doel de lange termijn commerciële visie van het bedrijf te definiëren en het verzorgen van presentaties aan de Board.


01/2011 – 10/2011 Eigenaar/ Consultant, 2Manus B.V.

2Manus staat voor mijn brede werkervaring op diverse vakgebieden en voor de grote verscheidenheid aan werkzaamheden die ik heb uitgevoerd.

Contractonderhandelingen gevoerd voor een sportmarketing bedrijf dat heeft geresulteerd in een overeenkomst met de voetbalclub BVB Borussia Dortmund. Het geboden product maakt nog steeds deel uit van de fan productportfolio.


10/2006 – 05/2010 Operational Director, Dexcom Telecom Services
12/2008 – 05/2010 Manager Internet Sales Mobiel (Ad interim), Dexcom Retail

Dexcom Telecom Services was een aanbieder van mobiele diensten via een MVNO constructie. Het bedrijf bood abonnement en prepaid mobiele diensten aan voor de consumentenmarkt via de retailformules van de moedermaatschappij Dexcom Retail (t for telecom, Dixons en de internetshops van NedConcepts).

Dagelijkse operationele leiding. Aansturen van het management team en direct verantwoordelijk voor Sales & Marketing, Customer Service, Legal en Budget & Control. P&L eindverantwoordelijk met een jaarlijkse omzet van ± 1,5 miljoen euro. Opstellen van de commerciële midden- en lange termijnstrategie inclusief de financiële verantwoording van deze strategie.
De rol van Manager Internet Sales Mobiel waarbij ik samen met het team een aantal gesegmenteerde webshops onderhield voerde ik uit naast mijn verantwoordelijkheid als Operational Director.


01/2003 – 09/2006 Manager Sales Staff & Implementation (SSI), Orange Nederland N.V.
01/2002 – 08/2006 Brand Ambassador (Nevenfunctie)
10/1999 – 12/2002 Manager Direct & Indirect Sales Accounting (DISA), Dutchtone N.V.

Orange (Dutchtone) was een van de vijf operators van mobiele telefonie in Nederland welke sinds 1999 een stormachtige ontwikkeling heeft doorgemaakt wat betreft de opbouw van de organisatie.

Ik heb diverse teams aangestuurd en ben verantwoordelijk geweest voor het opzetten van het Alternative Sales verkoopkanaal (DM, E-shop en Print) en de afdeling DISA. Daarnaast ben ik betrokken geweest bij het introduceren van het merk Orange en de merkwaarden aan het personeel en het indirecte verkoopkanaal van Dutchtone.


06/1996 – 09/1999 Manager Sales Staff, Cellway Netherlands
01/1994 – 05/1996 Financial Controller

Cellway was in 1993 de eerste service provider van mobiele telefonie in Nederland en heeft in deze markt als trendsetter gefungeerd samen met concurrent debitel.

Ik heb het Sales Staff team aangestuurd en opgezet en was als controller verantwoordelijk voor Sales. Ik heb vorm gegeven aan de retentieactiviteiten en heb de eigen abonnementsvormen van Cellway ontwikkeld.

Opleidingen

1989 – 1993: HEAO-Bedrijfseconomie, Hogeschool Holland te Diemen: diploma behaald
1981 – 1989 : Atheneum-A, RSG Schoonoord te Zeist: diploma behaald


04/2016 - 01/2017: Holacracy Coach, HolacracyOne

03/2015 – 09/2015: Lean: Gemba Walks / Meaningfull KPI’s / Improvement Boards, PM International

02/2015: The Process Manager Plus, PM International

02/2002: Commercieel Credit Management, Graydon – credit management services

07/2001: Advanced Presentation and Communication skills, Van Kessel & Partners

01/2001 – 07/2001: Management: Een verandering vooruit, Krauthammer International

05/2000 – 06/2000: Project Management Fundamentals, NIMO – project management instituut

03/2000 – 05/2000: Communication and Management Skills, PricewaterhouseCoopers

Meer over mij

Werkgebied

  • Den Haag 50km
Talentcard®